Proces badań sondażowych: określenie problemu badawczego i celów badania,
opracowanie planu badania,
gromadzenie danych,
opracowanie i analiza danych,
prezentacja wyników badania Określenie problemu badawczego i celów badania Określenie problemów oraz celów badawczych to niezwykle istotny etap w procesie badań marketingowych, w trakcie którego należy postępować zgodnie z zasadą „Prawidłowe określenie problemu to połowa sukcesu”. Należy pamiętać, aby unikać zbyt szerokiego lub zbyt wąskiego ujęcia przedmiotu badania, co mogłoby skutkować obniżeniem poziomu jakości procesu badawczego.
Opracowanie planu badania określenia źródeł informacji,
doboru metod i instrumentów badawczych,
doboru próby badawczej,
ustalenia metod kontaktowania się z respondentami.
Określenie źródeł informacji źródła pierwotne - czyli oryginalne informacje zbierane specjalnie dla określonych celów, źródła wtórne - obejmujące wszystkie informacje, które nie zostały opracowane z myślą o badanym problemie np. wydawnictwa statystyczne GUS, wyniki badań placówek naukowo-badawczych, dokumenty wewnętrzne przedsiębiorstwa (np. faktury, raporty sprzedaży itp.), raporty firm badawczych, opracowania i analizy rządowe. Dobór metod i instrumentów badawczych Kolejnym etapem w procesie badań sondażowych jest wybór metody gromadzenia danych. Badacz może przeprowadzić badanie wykorzystując wcześniej opisane metody ankiety lub wywiadu. Od podjętej decyzji zależy wiarygodność wyników badań oraz ich koszty. Wybór niewłaściwej metody w odniesieniu do postawionego problemu badawczego prowadzi do uzyskania mało wiarygodnych informacji a w konsekwencji do wyciągnięcia błędnych wniosków.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)