To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 8 28.11. 08
Prawo zwyczajowe
* Moc prawna:
Zwyczaj może być regionalny lub powszechny.Istnieje wątliwość czy normy powszechne są prawem dyspozytywnym ( w rękach podmiotów PM) czy są bezwzględne.
Mają znaczenie dla państw nowych. W PM są to normy o charakterze bezwględnie wiążącym , zwyczaj jest podstawą. ius cogens - normy prawa powszechnego
Są normy w PM które są wynikiem woli całej społeczności międzynarodowej.
WE - dość szerokie powierzenie władzy
Można uznać że takie organizacje są związane PZ przed ich powstaniem. Związanie takie następuje poprzez wcześniejsze powiązania p-czł Jest to uznane przez TS w Luksemburgu nawet jeśli państwa nie uczestniczyły w taki sam sposób w praktyce zwyczajowej.
* Zdolność regulacyjna
Trzy teorie:
1) Dinozaurowa - z uwagi na zwiększenie się liczny państw i ich różnorodność i z uwagi na pojawienie się problemów globalnych zwyczaj znajduje się w fazie schyłkowej. Należy korzystać z traktatów i instytucji międz. Zwyczaj to nieodpowiedni instrument działania w problemach międz. Merytorycznie się nie nadaje. Nie jest możliwe powstanie w krótkim okresie praktyki
2) Dynamiczna - uznaje PZ w kwestii praw człowieka, problemów globalnych - zwyczaj zbyt powolny, Praktyka państw i rezolucje org.Międz. powinny być najważniejsze. Zakłada że należy do opinio iuris i praktyki podejść w sposób dynamiczny poprzez rezolucje.
3) Niebezpieczna - negacja PZ, podważanie jego znaczenia w niektórych dziedzinach, np. w prawach człowieka ( kryzys tożsamości - w prawach człowieka kryzys się nie sprawdza) krytyka prawa krajowego jako elementu praktyki państw) Zwyczaj uzależnia się od tego co dzieje się w państwie- prowadzi to do śmierci zwyczaju
- Liberalna - w ramach społ.Międz. istnieją państwa liberalne i nieliberalne. Praktyka p. nieliberalnych nie powinna być brana pod uwagę w tworzeniu PZ
Nawiązanie do koncepcji państw cywilizowanych.
Zdolność regulowana zwyczaju możemy określić przez praktykę państw (ale możemy nie mieć do niej dostępu) oraz z orzecznictwa sądów
* MTS w sprawie Bośni Hercegowiny, Czarnogóry, 2007 Regulacja dotycząca wykładni traktatu, art.31 KWoPR - matryca dla normy zwyczajowej, Nie w pełni zmodyfikowane w PM, Państwo ponosi odpowiedzialność za zachowanie osób, które znajdują się pod kierownictwem lub kontrolą państwa, Państwo ponosi odpowiedzialność za pomoc w popełnieniu naruszenia przez innym podmiot PM
* MTS 2006 Kongo Rwanda - ograniczenie do jurysdykcji i dopuszczalności skargi, Zwyczajowy charakter ma art.7 (ust.2) KWOPT : Każde oświadczenie złożone z zamiarem związania przez szefa państwa, rządu i ministra spraw zagranicznych wywołuje skutki prawne. MTS zaprzeczył zwyczajowemu charakterowi art.66 (dotyczył jurysdykcji, rozwiązywania sporów i ius cogens), zakaz ludobójstwa w KW ma charakter zwyczajowy
(…)
… jest uważany za fakt prawotwórczy, to może derogować przepis prawa pozytywnego. Desuetudo opiera się na behawioralnym kryterium: przepis prawa nie obowiązuje, ponieważ nie jest przestrzegany.
W przeciwieństwie do innych reguł derogacyjnych (np. lex specialis derogat legi generali) desuetudo nie jest powszechnie akceptowaną zasadą i możliwość jej stosowania we współczesnych systemach prawnych…
… z konwencjami genewskimi tworzą system prawny międzynarodowej ochrony ofiar konfliktów
zbrojnych.
Sfera prawa dyplomatycznego - art.29 KWOSD - nietykalność przedstawicieli dyplomatycznych ma moc zwyczajową a nie tylko traktatową
W pewnych sytuacjach zwyczaj może być nieużyteczny np. powoływanie organizacji międz. (może to zrobć tylko traktat). Zwyczaj nie nadaje się także do regulowania procedur międz. np…
… z 1961
* Konwencja wiedeńska o stosunkach konsularnych z 1963
* Konwencja wiedeńska o prawie traktatów z 1969
* Konwencja wiedeńska o o sukcesji państw w odniesieniu do traktatów z 1978
1950 - stworzenie wykazu dowodów praktyki przez KPM
2000 - praktyczne wytyczne dot. zastrzeżeń do traktatu
Po II wojnie kodyfikacja odbywała się niezależnie od KPM - ..Kom.CK
*Wygasanie Zwyczaju Nie wygasa…
…, które nie są skierowane przeciwko określonym celom wojskowym oraz
niszczenia dóbr niezbędnych do przetrwania ludności,
- zabrania stosowania w walce metod i środków powodujących długotrwałe i poważne szkody w
środowisku naturalnym,
- określa sytuację prawną organizacji i instytucji obrony cywilnej podczas konfliktów zbrojnych,
- stanowi uzupełnienie postanowień czterech konwencji genewskich z 1949 roku.
b) Protokół dodatkowy II
dotyczący ochrony ofiar niemiędzynarodowych konfliktów zbrojnych:
- obowiązuje strony konfliktu toczącego się wewnątrz jednego państwa,
- upoważnia do niesienia pomocy osobom poszkodowanym, zapewnia im prawa humanitarne i jest
uzupełnieniem zasady minimum humanitaryzmu zawartej w art. 3 wspólnym dla czterech konwencji
genewskich z 1949 roku.
c) Zasady ogólne, wspólne dla protokołów dodatkowych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)