To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PRAWO MORSKIE to całokształt norm prawnych kształtujących stosunki społeczno- gospodarcze powstające w związku z użytkowaniem morza i obszarów podmorskich. Szczególnie istotną częścią prawa morskiego jest prawo przewozów morskich. To ta część prawa morskiego wchodzi w skład prawa transportowego. W tej dziedzinie prawa zasadniczą rolę odgrywają umowy międzynarodowe , których RP jest stroną. PROBLEMATYKĘ PRZEWOZU MORSKIEGO ładunku i pasażerów reguluje ustawa z 18.9.2001- Kodeks morski (t.j. Dz.U. nr 138, poz 1545 z późniejszymi zmianami). STATKIEM MORSKIM jest każde urządzenie pływające przeznaczone lub używane do żeglugi morskiej. Statkiem o polskiej przynależności jest -statek stanowiący polską własność, t.z.n będący własnością: Skarby państwa, osoby prawnej mający siedzibę w RP, obywatela polskiego zamieszkałego w RP, oraz wchodzący w skład majątku spółki osobowej (jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) wpisanej do polskigo rejestru przedsiębiorców - statek uważany za stanowiący polską własność: Co najmniej w połowie polskich właścicieli, polska osoba prawna, obywatel polski, spółki kapitałowej mającej siedzibę za granicę w której polski SP, osoba prawna lub obywatel ma udział kapitałowy. POLSKIE REJESTRY OKRĘTOWE : (nazwa,przepis,charakter prawny,organ) -rejestr okrętowy art23&1k.m., qasi sądowy, Izba Morska. - rejestr administracyjny art. 39 k.m, administracyjny, dyrektor UM - polski rejestr jach-, art23&3k.m, qasi administracyjny, związek sportowy -rejestr statków rybackich,ust o ryb z 2004r, administracyjny, PRZEWÓZ ŁADUNKÓW Fazy przewozu i zasadnicze instytucje prawa przewozowego. -faza przyjęcia do załadowania i załadowania na statek. Przewoźnik zobowiązany jest podstawić statek gotowy do ładowania w ustalonym miejscu i czasie oraz pozostawić go tam na przewidziany okres ładowania, a gdy został umówiony przestój także na okres postoju. -faza wyładunku i odbioru ładunku. Ładunek wydaje się w porcie przeznaczenia legitymowanemu posiadaczowi choćby jednego egzemplarza konosamentu. Przez przyjęcie ładunku odbiorca zobowiązuje się do zapłacenia przewoźnikowi należności z tytułu frachtu przestojowego i wszelkich należności z tytułu przewozu. Domniemywa się, że odbiorca odebrał ładunek zgodnie z treścią konosamentu. Przewoźnik może odmówić wydania ładunku aż do zapłacenia lub zabezpieczenia przez odbiorcę przypadających od niego należności za przewóz. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEWOŹNIKA MORSKIEGO.
(…)
… która kwota jest wyższa.
KONOSAMENT
Konosament jest: dokumentem przewozowym , stanowi dowód zawarcia i treści umowy
przewozu , nie jest jednak umową przewozu; jest jednostronną czynnością prawną
przewoźnika morskiego, stanowi potwierdzenie przyjęcia konkretnego ładunku na konkretny
statek, jest zobowiązaniem przewoźnika morskiego w stosunku do każdej osoby
legitymowanej do wydania opisanych w nim towarów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)