To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Konosament Jest podstawowym dokumentem w transporcie morskim – jest to dokument przewozowy. Funkcje konosamentu: a)Jest potwierdzeniem przyjęcia ładunku do przewozu; b)Jest papierem towarowym uprawniającym do dysponowania ładunkiem; c)Stwierdza zawarcie umowy o przewóz i jej warunki. Rodzaje konosamentów (1) - ze względu na rodzaj żeglugi: Konosament liniowy wystawiany dla przewozów w warunkach zapewnianych przez żeglugi okrętowe, utrzymujące stałe połączenie w określonych relacjach. Zawierają bardzo rozbudowaną treść, gdyż armator zamieszcza (na odwrocie) szczegółowe warunki przewozu. Konosament czarterowy stosowany w żegludze nieregularnej, wystawiane są w oparciu o oddzielną umowę o przewóz zwaną charterem. Mają stosunkowo nieskomplikowaną treść, ponieważ stosuje się do nich w całej rozciągłości warunki charteru, które dla uniknięcia nieporozumienia powinny być do takiego konosamentu dołączone. Rodzaje konosamentów (2) – ze względu na sposób przyjęcia towarów do przewozu: Konosament na towary załadowane (on board lub shipped), który jest pokwitowaniem przyjęcia towaru do przewozu na określony statek. Konosament na towary przyjęte do załadunku (received for shipment) stwierdzający przyjęcie towaru przez przewoźnika w celu późniejszego załadowania na statek. Uważa się, że ma być on załadowany na pierwszy odchodzący w danym kierunku statek. Rodzaje konosamentów (3) – ze względu na możliwość przenoszenia tytułu własności do towaru: Konosament imienny podaje nazwę odbiorcy – tylko on może odebrać towar w porcie przeznaczenia. Konosament imienny może być przeniesiony na osoby trzecie w drodze cesji, chociaż w praktyce bywają odstępowane nieprawidłowo w drodze indosu. Konosament na zlecenie przenoszony w drodze indosu. Konosament na okaziciela przenoszony poprzez wręczenie. Rodzaje konosamentów (4) – ze względu na klauzule restrykcyjne: Czysty (clean) nie zawiera klauzul stwierdzających wadliwy stan towaru lub opakowania. Brudny (dirty) zawiera klauzule restrykcyjne stwierdzające zły stan towaru lub opakowania. Rodzaje konosamentów (5) – ze względu na organizację przewozu: Zwykły – przewóz odbywa się jednym statkiem. Przeładunkowy – przewóz odbywa się z przeładunkiem z tym, że armator zobowiązuje się przeładować towar na swój koszt. Bezpośredni – następuje zmiana przewoźnika, także w sytuacji, gdy zmiana ta
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)