Pracownik tymczasowy-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 854
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pracownik tymczasowy-opracowanie - strona 1 Pracownik tymczasowy-opracowanie - strona 2 Pracownik tymczasowy-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

W ostatnich latach szybko zwiększa się liczba pracowników zatrudnionych przez agencje pracy tymczasowej. W niniejszym opracowaniu przedstawiono najważniejsze odmienności dotyczące pracy tymczasowej, w tym ograniczenia czasowe i w zakresie stanowisk pracy, szczególne zasady udzielania urlopu wypoczynkowego, różnice w zakresie trwałości zatrudnienia, podział obowiązków w zakresie bhp i in. Opracowanie jest adresowane przede wszystkich do zakładów będących pracodawcami-użytkownikami w stosunku do pracowników tymczasowych.
Oprócz przejściowego charakteru, najbardziej wyróżniającą cechą zatrudnienia w formie pracy tymczasowej jest to, że pracownik ma dwóch pracodawców. W pewnym uproszczeniu, można powiedzieć, że agencja pracy tymczasowej jest pracodawcą w znaczeniu formalnym, który odpowiada za pozyskanie pracownika oraz prowadzenie dla niego dokumentacji i rozliczeń. Natomiast pracodawca-użytkownik faktycznie kieruje pracą pracownika tymczasowego, ponosząc koszty tej pracy i uzyskując z jej tytułu korzyści.
Główną korzyścią z punktu widzenia pracodawcy-użytkownika jest możliwość elastycznego zwiększania i zmniejszania poziomu zatrudnienia przy istotnym ograniczaniu nakładu pracy oraz ryzyka osobowego.
1. Wygodna forma zatrudnienia, ale limitowana czasowo
Długość zatrudnienia w formie pracy tymczasowej na rzecz jednego pracodawcy użytkownika jest limitowana. W okresie 36 kolejnych miesięcy agencja pracy tymczasowej może skierować danego pracownika do tego samego pracodawcy użytkownika maksymalnie na 18 miesięcy. Chodzi tutaj o łączny okres pracy - również jeżeli odbywa się on w ramach kilku kolejnych umów o pracę.
Wyjątek od tej zasady dotyczy pracownika tymczasowego, który wykonuje, w sposób ciągły, zadania w zastępstwie osoby nieobecnej. W takim przypadku, okres wykonywania pracy tymczasowej może wynosić 36 miesięcy, ale po tym okresie przez 3 lata taki pracownik nie może już świadczyć pracy tymczasowej na rzecz tego samego pracodawcy-użytkownika.
2. Niektóre stanowiska pracy są zakazane dla pracowników tymczasowych
Zasadniczo, pracownik tymczasowy może wykonywać pracę na tych samych stanowiskach, na których zatrudnieni są stali pracownicy. Od tej zasady są jednak pewne wyjątki.
W praktyce, najistotniejszy wyjątek to zakaz zatrudniania pracowników tymczasowych przy pracach szczególnie niebezpiecznych w rozumieniu przepisów regulujących zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Definicja pracy szczególnie niebezpiecznej zamieszczona została w § 80 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp (patrz: podstawa prawna). W rozumieniu tego przepisu pracami szczególnie niebezpiecznymi są prace:
 
wymienione w tym rozporządzeniu,
 
określone jako szczególnie niebezpieczne w innych przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy lub w instrukcjach eksploatacji urządzeń i instalacji,

(…)

… pracownika.
4. Umowa o pracę i jej rozwiązanie
Agencje pracy tymczasowej mogą zatrudniać pracowników tylko na podstawie umów o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. W praktyce, najczęściej zatrudnienie odbywa się na podstawie pierwszej ze wspomnianych umów - czyli umowy na czas określony.
Jak nadmieniono wyżej, zatrudnienie tymczasowe jest limitowane czasowo (maksymalnie 18…
… ten rozwiązuje dość szerokie opisanie nazwy stanowiska w umowie, np. jeżeli stanowisko pracy jest opisane jako „pracownik produkcji” albo „pracownik linii produkcyjnej”, to zakres możliwych zadań dla pracownika jest bardzo szeroki. Poza tym, zwykle umowy o pracę z pracownikami tymczasowymi są zawierane na bardzo krótkie okresy (często są to okresy 1-miesięczne), a więc nazwę stanowiska pracy można zmienić, zawierając kolejną umowę.
Jak podnosi się w literaturze (np. w: A. Sobczyk, Zatrudnienie tymczasowe. Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer 2009, s. 79), zakaz delegowania do innej pracy nie obowiązuje w sytuacji przestoju. Przy tym, przestój należy rozumieć bardzo wąsko, tj. jako niemożliwość wykonywania pracy z przyczyn nadzwyczajnych, jak np. awaria linii produkcyjnej. Natomiast przestojem…
…,
 
inne prace o zwiększonym zagrożeniu lub wykonywane w utrudnionych warunkach, uznane przez pracodawcę jako szczególnie niebezpieczne.
 
Pracodawca ma obowiązek ustalić i aktualizować wykaz prac szczególnie niebezpiecznych występujących w zakładzie pracy. Wykaz ten stanowi przeważnie część regulaminu pracy - przygotowywaną we współpracy z zakładową służbą bhp.
Prace szczególnie niebezpieczne to np.:
 
roboty…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz