To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PR a marketing
Marketing to podstawowa funkcja przedsiębiorstwa, która łączy potrzeby i oczekiwania aktualnych bądź potencjalnych nabywców oraz pracowników (marketing wewnętrzny) z każdym z obszarów jego działalności (produkcją, sprzedażą, zarządzaniem kadrami itd.). marketing / PR
element charakteryzujący
PR
to zarządzanie procesem, którego celem jest osiągnięcie i utrzymanie harmonii między organizacją a jej otoczeniem, wywołanie pozytywnych zachowań u grup socjalnych, a zatem tworzenie przyjaznego nastawienia wobec organizacji
1
M
ma bezpośredni związek z każdym aspektem działalności przedsiębiorstwa, zarówno produkcją, finansami, jak i personelem
3
M
integruje te decyzje i rodzaje aktywności przedsiębiorstwa, które dotyczą rynku
2
PR
pełni funkcję sztabową (doradzanie)
4
M
pełni funkcję liniową
4
PR
funkcja integracyjna obejmuje wszystkie obszary związane z ogólną polityką zarządu dotyczącą szeroko pojętego otoczenia
2
M
to proces zarządzania, którego celem jest pozyskiwanie klientów oraz zapewnienie im satysfakcji z nabywanych produktów 1
PR
asystuje innym funkcjom zarządzania i może, np. doprowadzać do wzrostu wartości udziałów oraz zachęcać więcej osób do inwestowania albo angażować się w ochronę środowiska
3
PR
celem jest uzyskanie dobrej opinii i utrzymanie właściwych stosunków z otoczeniem 5
M
czasowy punkt odniesienia: zadaniem staje się przewidywanie czy wręcz uprzedzanie pojawiających się trendów, co oznacza, ze planowanie obejmuje nie tylko kilka, ale często i kilkadziesiąt lat
6
M
cele czysto sprzedażowe
5
PR
czasowy punkt odniesienia: przyjmuje perspektywę długoterminową, choć w praktyce gospodarczej przeważnie wykorzystywane jest jako działanie doraźne
6
W obu przypadkach cel ostateczny jest wspólny (tzn. przetrwanie i rozwój organizacji), a jego osiągnięcie możliwe tylko wówczas, gdy firma odnotowuje dobre wyniki finansowe (związek z marketingiem) oraz utrzymuje właściwe relacje z otoczeniem (realizuje cele PR). Coraz częściej mówi się o tym, że zysk nie jest celem, a środkiem do celu. Przedsiębiorstwa główny akcent kładą na bezpieczeństwo ekonomiczne oraz rozwój, tak aby nadążyć za wymogami rynku. Adresaci działań marketingowych a publiczność public relations
(…)
…, organizacje rządowe
Otoczenie jest pojęciem bardzo szerokim i dlatego działania public relations nie powinny być adresowane do niego, lecz do jasno zdefiniowanej publiczności. Komunikacja marketingowa obejmuje cztery obszary:
„Above-the-line”, komunikacja realizowana poprzez tradycyjną reklamę medialną
„Below-the-line”, działania promocyjne, które nie mają charakteru reklamy medialnej, np. promocja sprzedaży
„Fsce-to-face Communications”, komunikacja realizowana przez sprzedawców oraz cały personel firmy
Publicity Philip Kotler i William Mindak uważają, że istnieje pięć rodzajów związków, jakie zachodzą między public relations a marketingiem. Obie dziedziny mogą wówczas pełnić:
Funkcje rozdzielne. Marketing i public relations w takiej strukturze działają niezależnie i są sobie równe.
Funkcje równoważne…
… się bezpośrednio do oferty, oraz:
ludzie (people), ponieważ każdy, kto ma styczność z klientem wpływa na decyzję o zakupie
proces (process) odzwierciedlający zaangażowanie klienta w proces produkcji
świadectwo materialne (physical evidence), ponieważ mniej namacalnym usługom trzeba nadać jakiś materialny wymiar
Z kolei różne formy komunikacji marketingowej stanowią tzw. promotion-mix:
sprzedaż bezpośrednia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)