To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE JAKO PRAWNA FORMA DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Porozumienie administracyjne jest czynnością dwustronną, podporządkowaną regulacji administracyjnoprawnej. Treść porozumienia (zakres spraw objętych porozumieniem i zasady działania w jego ramach) przygotowują strony, ale moc wiążącą porozumienie uzyskuje po aprobowaniu go przez organ administracyjny w ustalonym trybie prawnym. Porozumienie może być zawarte w granicach działania organów administracyjnych, a jego przedmiotem są sprawy podjęcia i prowadzenia wspólnej działalności w formach innych niż cywilnoprawne. Przedmiotem porozumienia administracyjnego są zatem zawsze sprawy leżące w sferze prawa administracyjnego, a nie cywilnego.
Porozumienie administracyjne stanowi prawną formę współdziałania organów i instytucji administracyjnych względnie samodzielnych (niepodporządkowanych sobie hierarchicznie). Podmioty porozumienia samodzielnie ustalają cel, treść oraz warunki jego dochowania. Podstawow e element y porozumienia ad ministracyjnego: porozumienie może być zawarte między podmiotami na zasadzie równorzędności (współdziałanie podmiotów jest podstawowym elementem konstrukcyjnym porozumienia administracyjnego),
służy ono przede wszystkim realizacji określonych zadań administracyjnych i tylko w granicach kompetencji działania uczestników porozumienia,
stanowi prawną podstawę podjęcia wspólnej realizacji zadań; stanowi ustalony przez uczestników akt prawny porozumienia określający podstawy, cel, warunki i formy wspólnego działania. Może ono przewidywać bądź wspólne wykonywanie zadań nałożonych na podmioty będące stronami porozumienia, bądź wspólne wykonywanie zadań nałożonych na podmioty będące stronami porozumienia, bądź przeniesienie pewnych zadań z jednego podmiotu na drugi,
porozumienie dochodzi do skutku z chwilą oświadczenia woli jego uczestników.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE TRACI SWOJĄ MOC PRAWNĄ W NASTĘPUJĄCYCH SYTUACJACH: w razie osiągnięcia celów nim przewidzianych,
za zgodą wszystkich zainteresowanych,
w sposób określony w samym porozumieniu,
na podstawie rozstrzygnięć organu administracyjnego wyższego stopnia, wspólnego dla uczestników porozumienia, przy czym rozstrzygnięcie to musi się mieścić w granicach kompetencji organu.
Cechą charakterystyczną porozumienia jest to, iż mimo jednolitej konstrukcji prawnej tej formy działania, może być ono zawierane przez bardzo zróżnicowane prawnie, organizacyjnie i ekonomicznie podmioty. Podmiotami mogącymi zawrzeć porozumienie mogą być: organy administracji rządowej w województwie, organy samorządu terytorialnego, organizacje społeczne, przedsiębiorstwa, zakłady administracyjne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)