To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Porozumienie należy do niewładczych form działania administracji i jest dwustronną lub wielostronną czynnością z za kresu prawa administracyjnego, dokonaną przez podmioty wykonujące administra cję publiczną, a dochodzącą do skutku na podstawie zgodnych oświadczeń woli tych podmiotów, opiera się na zasadzie równości podmiotów niepowiązanych węzłami podległości organizacyjnej lub służbowej ;
przedmiot porozumień → zobowiązania dot. realizacji zadań ze sfery adm. publicznej ;
na podstawie porozumień powstają stosunki administracyjnoprawne, ale oparte o zasadę równości podmiotów ;
albo wspólne wykonanie zadań albo przeniesienie pewnych zadań z jednego podmiotu na drugi - szeroko rozumiana współpraca wewnątrz administracji lub z innymi organizacjami społecznymi lub spółdzielczymi (ale przynajmniej jedna strona musi mieć funkcję administracji publicznej) dlatego porozumienia nie są czynnościami wewnętrznymi , gdyż w ich wyniku może nastąpić albo przeniesienie kompetencji (co wymaga wyraźnego upoważnienia ustawowego), albo zobowiązanie do określonego wykonywania kompetencji ;
zakres objęty porozumieniem musi leżeć w zakresie samodzielnego decydowania stron ;
w doktrynie powszechnie przyjęta moc wiążąca porozumień, ale w przepisach rzadko uregulowane (np. ustawa o samorządzie gminnym i ustawa o adm. rząd. w województwie), a co za tym idzie brak uregulowań dot. rozwiązywania sporów między stronami ;
przykłady: porozumienia międzygminne zawierane przez gminy w sprawie powierzenia jednej z nich określonych zadań publicznych;
po rozumienie o wykonywanie za dań z zakresu administracji rządowej pomiędzy gminą a wojewodą, dot. przejęcia przez gminę zadań należących do kompetencji administracji rządowej i o zapewnieniu na nie środków;
nie jest porozumieniem uzgodnienie treści aktu adm. przed jego wydaniem (np. gdy przepis wymaga by przepis był wydany w porozumieniu z innym organem);
wg starszej doktryny za porozumienie adm. uważa się porozumienie między ministrami lub wojewodami zawierane w sprawach współdziałania lub wspólnego wykonywania zadań albo porozumienia tych podmiotów zawierane z organami stowarzyszeń lub zakładów administracyj nych , przy czym wystarczającą podstawą do ich zawierania są ogólne normy kompetencyjne (brak uregulowań dot. rozwiązywania sporów);
ugoda administracyjnoprawna ma charakter publicznoprawny ze względu na charakter prawny ich podstawy, stron, przedmiotu i środków ich egzekucji oraz jest podobna do umowy , gdyż treść porozumienia zależy od woli stron, ale umową nie jest stąd nazywa się je czasem umowami publicznoprawnymi, nietrafnie o tyle, iż pojęcie to w doktrynie francuskiej ma odniesienie do „kontaktów organów publicznych z prywatnymi, mającymi na celu uzyskanie dóbr i usług o cechach użyteczności
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)