Notatka porusza między innymi zagadnienia takie jak: akt normatywny, akt adminisracyjny, polecenie służbowe, czynności prawne wielostronne, czynności faktyczne w działaniach administracji publicznej.
(…)
… taki ma obowiązek wykonać to polecenie na szczególnych zasadach albo nawet — zachowując się zgodnie z prawem — odmówić wykonania polecenia. Sytuacje takie przewidziane zostały m.in. w przepisach Ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, Ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, Ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, Ustawy z dnia 24…
…, jak i procesowa (z oczywistych względów zasadą jest, że stopień związania prawem jest wyższy w przypadku stosowania form władczych o charakterze zewnętrznym). Do najczęściej wskazywanych w doktrynie prawnych form działania administracji zaliczyć należy akty normatywne, akty administracyjne, polecenia służbowe, umowy cywilne, porozumienia administracyjne, ugody administracyjne, a także formy działań faktycznych…
… władczym (np. akt normatywny, akt administracyjny), o charakterze niewładczym (np. umowy cywilne, porozumienie administracyjne) oraz o charakterze mieszanym (ugoda administracyjna).
Według kryterium woli, niezbędnej do skuteczności zastosowania danej formy działania, wyróżnić można prawne formy działania administracji publicznej o charakterze jednostronnym (np. akt administracyjny, polecenie służbowe…
… mają natomiast polecenia służbowe oraz porozumienia administracyjne.
Ze względu na charakter czynności podejmowanych w poszczególnych prawnych formach działania administracji wyróżnić można formy o charakterze czynności prawnej (ich istotą jest zewnętrzny objaw woli, nakierowany na wywołanie skutku prawnego) oraz formy działań faktycznych (z reguły nie wywołują skutków prawnych, a jedynie skutki w sferze faktów…
… o charakterze konsensualnym. Wśród prawnych form działania administracji publicznej mających taki charakter podstawowe znaczenie przypisać należy porozumieniom administracyjnym oraz umowom cywilnym.
Tradycyjnie na gruncie doktryny porozumienie administracyjne traktowane jest jako akt prawny tworzący formalne podstawy wspólnej realizacji określonych zadań administracji publicznej przez niezależne w przedmiocie…
… tylko wówczas, gdy delegacja ustawowa do wydania aktu wykonawczego wyraźnie przewidywała takie rozwiązanie.
Podmiotem wydającym akt administracyjny jest podmiot realizujący zadanie administracji publicznej. Rozpatrując kwestię podmiotów uprawnionych przez prawodawcę do rozstrzygania w formie aktu administracyjnego, należy mieć na uwadze złożoność systemu podmiotów administrujących. Posługiwanie się zwykle przez ustawodawcę w regulacjach procedur administracyjnej pojęciem organu nie może w żadnym razie prowadzić do wniosku, że tylko organy administracji publicznej posiadać mogą kompetencje w tym zakresie. Również inne podmioty, takie choćby, jak organy zakładów administracyjnych (np. rektor szkoły wyższej) czy też organy niektórych organizacji społecznych (np. organy samorządów zawodowych), mogą być upoważniane…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)