To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PRAWO ADMINISTRACYJNE - jest to gałąź prawa regulująca tworzenie, strukturę organizacyjną, zadania i zasady działania administracji publicznej.
Prawo administracyjne ze względu na rozpiętość problematyki dzieli się na : 1.prawo ustrojowe,
2.prawo materialne ,
3.prawo proceduralne.
PRAWO USTROJOWE - reguluje organizację i zadania administracji publicznej.
PRAWO MATERIALNE - reguluje wzajemne relacje administracji publicznej /podmiotów administrujących/ i podmiotów pozostających na zewnątrz w strukturach administracji /podmiotów administrowanych/.
PRAWO PROCEDURALNE - zawiera normy wyznaczające tryb i zasady postępowania administracyjnego zmierzające do urzeczywistniania norm prawa ustrojowego i prawa materialnego. STOSUNEK ADMIN ISTRACYJNO-PRAWNY - jest to relacja miedzy podmiotem administracyjnym a administrowanym na gruncie prawa administracyjnego. Istnieją różne stosunki administracyjno-prawne. Stosunek administracyjno-prawny składa się z elementów niezbędnych dla jego istnienia :
przedmiot stosunku adminstracyjno-prawnego, podmioty. Cechą stosunku administracyjno-prawnego jest nierównorzędność podmiotów tego stosunku.
Przedmiot stosunku administracyjno-prawnego musi być regulowany przepisami prawa administracyjnego .
np. stosunek prawny między nabywcą a sprzedawcą samochodów nie będzie stosunkiem administracyjno-prawnym - zakup jest stosunkiem prawa cywilnego ,a nie prawa administracyjnego ,
np. stosunek prawny miedzy dwoma słabymi gminami nie posiadającymi oczyszczalni ścieków : dla takiej sytuacji przepisy przewidują formę porozumienia między nimi /gminami/ .Zawierając porozumienie - treścią porozumienia będą wzajemne prawa i obowiązki co do budowy, pracy i utrzymania oczyszczalni - będzie to stosunek administracyjno-prawny.
Podmioty stosunku administracyjno-prawnego - choćby jednym z nich musi być organ adm i nistracji / podmiot administrujący / , tzn. że drugim może być podmiot administrowany lub oboma są organy administrujące. Niemożliwy jest układ z dwoma podmiotami administrowanymi bo wtedy nie ma stosunku administracyjno-prawnego.
Nierównorzędność podmiotów w stosunku administracyjno-prawnym jest cechą stosunków administracyjno-prawnych, a polega ona na uprzywilejowaniu pozycji podmiotu administrującego. Wyraża się to w tym ,że ten uprzywilejowany podmiot decyduje /przesądza/ o treści stosunku prawnego, decyduje tym samym o sytuacji prawnej drugiego uczestnika.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)