To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
porozumienia ograniczające konkurencję. Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na: ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów; ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicznego lub inwestycji; podziale rynków zbytu lub zakupu; stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji; uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy; ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem; uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny. 124. Wymień wyłączenia bagatelne z art. 7 uokik. Zakazu zawierania porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, nie stosuje się do porozumień zawieranych między: konkurentami, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 5 %; przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami, jeżeli udział w rynku posiadany przez któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10 %. 125. Wymień przesłanki aby nastąpiło wyłączenie grupowe z art. 8 uokik. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć określone rodzaje porozumień (których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym), które jednocześnie: przyczyniają się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego; zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających z porozumień korzyści; nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów; nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów. Rada Ministrów powinna uwzględnić korzyści, jakie mogą przynieść określone rodzaje porozumień. W rozporządzeniu Rada Ministrów określi: warunki, jakie muszą być spełnione, aby porozumienie mogło być uznane za wyłączone spod zakazu - przede wszystkim nieprzekroczenie określonej wielkości udziału w rynku (np. 30%) jednej lub obu stron porozumienia, a czasem także całej grupy kapitałowej, do której należy strona;
(…)
… stanowi naruszenie (ograniczające lub naruszające konkurencję na rynku właściwym);
okres obowiązywania wyłączenia - różny i w zależności od rozporządzenia waha się od ponad trzech do ośmiu lat 126. Wymień i scharakteryzuj organy ochrony konkurencji z uokik.
ORGANY OCHRONY KONKURENCJI Z UOKiK
1)
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
centralny organ administracji rządowej wł. w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów;
Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością Prezesa Urzędu, którego powołuje i odwołuje spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru
wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - UOKiK;
2)
Sąd ochrony Konkurencji i Konsumentów
wydział gospodarczy Sądu Okręgowego w Warszawie (do 2002 r. zwany Sądem Antymonopolowym);
odwołania od decyzji Prezesa Urzędu.
3)
Samorząd terytorialny i powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów)
organ wykonawczy do realizacji zadań samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów;
powoływany i odwoływany przez radę miasta na prawach powiatu, spośród osób z wyższym wykształceniem w szczególności prawniczym lub ekonomicznym, i z co najmniej 5 - letnią praktyką zawodową
zapewnia bezpłatne poradnictwo konsumenckie i bezpłatną informację w zakresie ochrony interesów konsumentów
4)
Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów
stały organ opiniodawczo-doradczy Prezesa Urzędu w zakresie spraw zw. z ochroną praw konsumentów na szczeblu samorządu powiatowego;
skład: 9 rzeczników konsumentów, po jednym z obszaru właściwości miejscowej delegatur Urzędu ochrony…
… i samorządowej;
mogą uczestniczyć w realizacji rządowej polityki konsumenckiej, prowadzą poradnictwo konsumenckie;
wykonują także testy produktów i usług.
127. Omów postępowanie przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (jak się dzieli, kto może wszczynać postępowanie).
Postępowanie przed Prezesem UOKiK
1)
postępowanie wyjaśniające
z urzędu
2)
postępowanie antymonopolowe
w sprawach praktyk…
… nieuczciwej konkurencji godzące w zbiorowe interesy konsumentów. 2. Wzmocnienie ochrony konsumentów - przedsiębiorca stosował zakazaną praktykę, ale zaniechał jej przed wydaniem decyzji przez Prezesa UOKiK - będzie mógł określić w decyzji środki usunięcia przez przedsiębiorcę trwałych skutków naruszenia zbiorowego interesu konsumentów.
3. Kary pieniężne
Wysokie kary pieniężne grożące za stosowanie praktyk…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)