To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Prawo gospodarcze i prawo pracy prof. zw. dr hab. Antoni Witosz Wykład 5
Przeciwdziałanie czynom nieuczciwej konkurencji
Działania te reguluje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16.04.1993, Dz. U. Nr 47 rok 1993 wraz z późniejszymi zmianami (było ich 47, ostatnia w lipcu 2000), a także ustawa o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym.
Art.1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Ustawa reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach - w interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów, a zwłaszcza konsumentów. Art.2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Przedsiębiorcami, w rozumieniu ustawy, są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową uczestniczą w działalności gospodarczej. Art.3.1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
dobre obyczaje - zwrot niedookreślony - staje się źródłem prawa tylko w momencie przywołania przez przepis prawny - zwrot taki nie jest źródłem prawa sam w sobie! - trzeba szukać w orzecznictwie, nie można jednak w Polsce powołać się na precedens - jednak są wytyczne wymiaru sprawiedliwości.
jeżeli zagraża - czyli wcale nie musi naruszać, wystarczy zagrożenie naruszenia
prawo do czegoś - przepis ustawowy lub umowny zrodził prawo podmiotowe
interes w czymś - dążenie do korzystnego dla siebie ukształtowania praw podmiotowych - naruszenie interesu to np. utrata spodziewanych klientów
3.2 Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy (podbieranie pracowników konkurencji), naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku (także dumping), przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama oraz organizowanie systemu sprzedaży lawinowej. (oraz nieuzasadnione różnicowanie klientów - np. extra zniżki dla VIP-ów, narzucanie sprzedaży wiązanej)
Ustawa uwzględnia interes publiczny, przedsiębiorców, klientów a zwłaszcza konsumentów.
Sprawdzić orzeczenia dla art.3 ustawy o nieuczciwej konkurencji:
(…)
… się przez to przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw za ostatni miesiąc kwartału poprzedzającego dzień wydania decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie odrębnych przepisów. …
…, określonego w art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Fakt warunkowego umorzenia postępowania na okres próby, orzeczony w wyroku z dnia 16 lutego 2001 r. nie stanowi uniewinnienia, jak uważa skarżący.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 19 czerwca 2000 r. I ACa 287/2000
Jednocześnie fakt zarejestrowania znaku towarowego wykluczył stosowanie w omawianym zakresie przepisów o zwalczaniu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)