Polskie odrodzenie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 210
Wyświetleń: 1365
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Polskie odrodzenie - strona 1 Polskie odrodzenie - strona 2 Polskie odrodzenie - strona 3

Fragment notatki:

Zmierczak. Notatka składa się z 3 stron.
Myśl polityczna polskiego Odrodzenia Myśl odrodzenia w Polsce(początki złotej wolności szlacheckiej) :
-polska myśl polityczna była znana w całej Europie
-ukształtowała się już monarchia stanowa
-ukształtowała się też świadomość narodowa
ideologia wzmocnienia władzy królewskiej :
Jan Ostroróg : wojewoda poznański, głosił program wzmocnienia władzy królewskiej, autor m.in. „Memoriału o poprawie Rzeczypospolitej”.
poglądy Ostroróga :
średnia szlachta, jego zdaniem, miała decydujący głos w walce o wzmocnienie władzy monarszej
król jest twórcą prawa (żądał jedynie współdziałania sejmu z monarchą)
podkreślał niezależność monarchy od czynników zewnętrznych (zwłaszcza od papiestwa)
opowiadał się za tym, aby duchowieństwo ponosiło również koszty związane z utrzymaniem państwa
Kallimach - Filip Buonaccorsi : emigrant włoski, pełniący na dworze królewskim funkcję sekretarza królewskiego, autor dzieła pt. „Rady”.
poglądy Kallimacha :
sympatyk absolutyzmu monarszego
domagał się obalenia przywilejów szlacheckich i kościelnych, rozbudowy skarbu królewskiego oraz silnego rządu z królem na czele (rada tajna - organ współpracujący z monarchą)
opowiadał się za usunięciem biskupów z senatu (duchowieństwo miałoby pozostać pod kontrolą państwa)
program egzekucji praw :
Był to średnioszlachecki program z połowy XVI w. Chodziło w nim o wyegzekwowanie praw i obyczajów, które znajdują się w „konstytucjach” i są dobre, tyle że nie wykonywane. Był to program reformatorski, zakładający zmiany społeczne i polityczne w państwie.
podstawowe założenia programu egzekucji praw :
łączenie dwóch haseł: „Nihil novi” (nic nowego) z hasłem silnego rządu
król jest głową państwa, ale nie zwierzchnikiem (nic nie może uczynić bez zgody stanów sejmowych)
mieszany ustrój państwa (król - monarchia + senat - arystokracja + izba poselska - demokracja)
program ten był programem zarówno antykrólewskim, jak i antymagnackim
postulowano „egzekucję” dóbr (odbieranie magnatom zagarniętych bezprawnie, po 1504 r. królewszczyzn)
żądano kodyfikacji praw, zwiększenia kontroli urzędników, aparatu sądowego, itd.
pojawiały się także treści antyklerykalne (opodatkowanie kleru, sekularyzacja dóbr kościelnych, ograniczenie immunitetów sądowych duchowieństwa, ograniczenie wpływów papiestwa)
„mniej szczytne hasła programu”: zaostrzenie reżimu poddańczego wobec chłopów, dyskryminacja prawna mieszczan


(…)

… urzędów, płacenie podatków, służba wojskowa, itd.), dobrowolnymi (tzn. pokojowymi) reformami ustroju państwa
ideologia polskich arian odegrała w XVII wieku i w oświeceniu duży wpływ na kształtowanie się myśli społeczno-politycznej
programy regalistyczno-senackie:
Były to programy potępiające mylnie rozumianą demokrację szlachecką (np. liberum veto, szlacheckie pojmowanie narodu, pozory sejmikowania…
… praw, zwiększenia kontroli urzędników, aparatu sądowego, itd.
pojawiały się także treści antyklerykalne (opodatkowanie kleru, sekularyzacja dóbr kościelnych, ograniczenie immunitetów sądowych duchowieństwa, ograniczenie wpływów papiestwa)
„mniej szczytne hasła programu”: zaostrzenie reżimu poddańczego wobec chłopów, dyskryminacja prawna mieszczan
Andrzej Frycz Modrzewski: (1503-1572), najwybitniejsza…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz