Polityka transportowa UE ,jako element systemu regulacji sektora transportu krajów członkowskich – cele, formy i narzędzia tej polityki. CELE: · Usuwanie barier we wszystkich gałęziach transportu Ma temu służyć: - ujednolicanie przepisów technicznych, podatkowych i socjalnych - promowanie swobodnej konkurencji - znoszenie dyskryminacji przewoźnika ze względu na jego siedzibę - opracowanie strategii rozwoju wspólnej infrastruktury · Upowszechnianie transportu niskoemisyjnego, · Poprawa jakości systemu transportowego i jego rozbudowę zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i warunki życia) · Poprawa dostępności transportowej · Poprawa efektywności funkcjonowania systemu transportowego · Integracja systemu transportowego – w układzie gałęziowym i funkcjonalnym · Poprawa bezpieczeństwa prowadząca do radykalnej redukcji liczby wypadków i ograniczenia ich skutków oraz w rozumieniu społecznym do poprawy bezpieczeństwa osobistego użytkowników transportu i ochrony ładunków · Walka z zagęszczeniem ruchu · Wprowadzanie innowacji, realizacja projektów ITS, · Ograniczenie tempa wzrostu transportu samochodowego · Rozwój sieci transeuropejskich, Narzędzia polityki transportowej: a) Instrumenty prawne: · Prawo traktatowe tj. prawo pierwotne, stanowione przez państwa członkowskie, np. Traktaty Rzymskie, z Maastricht, traktat akcesyjny, · Prawo wtórne, stanowione przez instytucje Unii na podstawie prawa pierwotnego: o Rozporządzenie, akt prawny wydawany przez Radę i Parlament, pełni rolę ujednolicającą przepisy prawa w krajach wspólnotowych UE, o Dyrektywa, reguluje obszar wobec którego występują rozbieżności, państwo członkowskie ma swobodę wyboru formy i środków wykonawczych danej dyrektywy. o Decyzje, dotyczą spraw mniejszej rangi, mają charakter indywidualny, są skierowane do poszczególnych państw, o Opinie, nie mają mocy wiążącej, zawierają określone oceny, o Zalecenia, nie mają mocy wiążącej, sugerują podjęcie określonych działań, o Programy np. Marco-Polo. b) Instrumenty instytucjonalno-administracyjne- działania o charakterze nakazowym wydawane przez agencje i organy UE np. europejska agencja bezpieczeństwa lotniczego, morskiego, europejska agencja kolejowa. • zarządzenia i uchwały, • koncesje i limity, kwotowanie, licencje, zezwolenia. c) Instrumenty ekonomiczne: • stawki taryfowe, podatkowe, celne, • subwencje, dotacje, ulgi podatkowe, • programy rozwojowe, d) Instrumenty finansowe: · Fundusze strukturalne,
(…)
…, dotacje, ulgi podatkowe,
• programy rozwojowe,
d) Instrumenty finansowe:
· Fundusze strukturalne,
· Fundusz Spójności,
· Linia budżetowa.
Formy polityki UE:
· Interwencjonistyczna- ingerencja w sprawie cen i taryf przewozowych, koncesjonowanie
lub licencjonowanie działalności transportowej, oddziaływanie na transport również za
pomocą narządzi fiskalnych (opłaty drogowe, rejestracyjne, paliwowe, itp…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)