To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
POLITYKA PERSONALNA - jest to zespół idei i praktykujących działań mające na celu efektywne zarządzanie firmą oraz jej rozwój dzięki właściwemu doborowi i doskonaleniu pracowników na wszystkie stanowiska łącznie z kierowniczymi.
Zarządzanie zasobami ludzkimi:
Funkcjonalnym - obejmuje ciąg czynności bądź funkcji niezbędnych do realizacji celów zarządzania zasobami ludzkimi
Instytucjonalnym - tu zwraca się uwagę na podmioty uprawnione do podejmowania decyzji personalnych oraz na wzajemne powiązania między nimi
Instrumentalnym - dotyczy narzędzi i technik wykorzystywanych w realizacji funkcji w sferze zarządzania zasobami ludzkimi
MODELE LUDZKIE:
MICHIGAN
Dobór pracowników
Ocenianie efektów pracy
Nagradzanie pracowników Rozwój pracowników
HARWARDZKI
partycypacja pracowników ruchliwość pracownicza (przyjmowanie, zwalnianie, przemieszczanie)
systemy nagradzania (bodźce - płace udziały)
organizacja (strukturyzacja) pracy
CELE POLITYKI PERSONALNEJ
zapewnienie właściwych ludzi, we właściwym miejscu i we właściwym czasie
zapewnienie wysokiej efektywności pracy
zapewnienie wszystkim zatrudnionym komfortu pracy w zakresie szeroko rozumianych warunków pracy
PROCES KADROWY - jest realizacją polityki kadrowej i można go traktować jako systematyczną procedurę służącą zapewnieniu organizacji właściwych ludzi na właściwych stanowiskach i we właściwym czasie
MODEL SITA - polega na zatrudnianiu najlepszych, najczęściej z zewnątrz organizacji, a najlepszą motywacją jest konkurencja w walce o zdobycie pracy, stanowiska bądź ich utraty
MODEL KAPITAŁU LUDZKIEGO - model ten akcentuje potrzebę wychowania pracownika dla organizacji i zawiera elementy takie jak lojalność, zaangażowanie, atmosfera współpracy pracownika z firmą i kolegami
FAZY I ELEMENTY KSZTAŁTOWANIA KADR
faza preparacji - wiąże się z planowaniem i prognozowaniem kadr.
Faza realizacji
wejście - pozyskiwanie kadr, rekrutacja, selekcja, wprowadzanie do pracy
przejście - rozwój kadry, ocena, doskonalenie, przemieszczanie, symulowanie procesów kadrowych
wyjście - odejście z firmy, organizowanie zwolnienia, kontraktów, lub przejście na emeryturę
Faza kontroli - ocena funkcji
FILOZOFIA PERSONALNA
podejście przedmiotowe, instrumentalne, które traktuje ludzi jako zasób będące elementem kosztów działalności firmy
podejście podmiotowe - opiera się na założeniu, że w firmie ludzie są szczególnym zasobem o szczególnych właściwościach.
(…)
… a pożądanym.
CELE PLANOWANIA KADR
usprawnianie przebiegu działań i procesów kadrowych, a co za tym idzie do obniżenia kosztów tych przedsięwzięć
zracjonalizowanie procesu kształtowania kadr przez dokonywanie trafnych wyborów
właściwy podział uprawnień podmiotów polityki personalnej i zorientowanie ich działań
poprawa stopnia wykorzystywania kadr, a także poprawa morale pracowników
TECHNIKI PROGNOZOWANIA KADR…
… na powierzeniu stanowiska kierowniczego jednemu z kandydatów rekrutujących się z pewnego z góry określonego kręgu osób, w wyniku porozumienia podmiotów polityki kadrowej
Dobór przez stopniowy awans - dobór dokonywany jest z bardzo wąskiego kręgu osób niejednokrotnie przypadkowo kiedyś zatrudnionych. Cechą tej metody jest nadmierne uzależnienie od decydentów, jest duże prawdopodobieństwo pozyskania ludzi nijakich, rozmycie odpowiedzialności za decyzje kadrowe
METODY SYSTEMU OTWARTEGO:
assessment center - osobami oceniającymi są osoby o dwa szczeble wyższe w hierarchii. Wszyscy kandydaci poddani są szkoleniu a w jego trakcie oceniani. Stosowane są w tej metodzie testy sytuacyjne:
zajęcie stanowiska w przedstawionej kandydatowi sytuacji
dyskusja grupowa
gry kierownicze
Konkurs
preparacja - postanowienie…
… statystyczna - można tutaj korzystać z danych z przeszłości i traktować je jako dane wyjściowe do prognozy
analiza markowa - tutaj na podstawie danych dotyczących trendów z przeszłości i korelacji między trendami i zmiennymi wyciągamy wnioski dotyczące przyszłości, chodzi o dane takie jak: awanse, przesunięcia, degradacje, rekrutacje itd.
Symulacja - czyli chodzi o symulację komputerową polegającą…
… - czyli im wyższy stopień sformalizowanej władzy tym mniej jest ono nakazowe
grupa robocza - kiedy grupa robocza daje pracownikowi oparcie i zadowolenie wówczas np. nie będzie potrzebne wspierające zachowanie przywódcy
4 FAZY ROZWOJU GRUPY:
wzajemna akceptacja - zapoznanie się ze sobą, sprawdzenie.
komunikacja i podejmowanie decyzji - wypracowanie struktury grupy, wzorców zachowań
motywacja i wydajność - wzajemna…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)