To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pojęcie zarządzania i funkcje kierownicze Celem firmy jest zarządzanie - jako forma praktycznej działalności polegającej na podejmowaniu decyzji (mających na celu efektywne wykorzystanie zasobów kapitałowych, ludzkich, rzeczowych i informacyjnych), które zapewniałoby firmie zysk. Zarządzanie to zestaw działań (obejmujący planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji w sposób sprawny i skuteczny. To proces podejmowania decyzji, dotyczących zasobów firmy aby osiągnąć zamierzony cel. Proces zarządzania obejmuje 4 funkcje planowanie - wytyczanie celów organizacji, potrzebnych środków, metod i prób do zrealizowania celu, podejmowanie decyzji - wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości, przewodzenie - koordynowanie działań oddziaływanie na pracowników (motywowanie) aby zachęcić do tego, by dobrze wykonywali pracę, kontrolowanie - sprawdzenie efektów (od początku do końca), wychwycenie błędu i doskonalenie celu.
Menadżer i rodzaje - Menadżer to osoba, której podstawowym zadaniem jest realizacja procesu zarządzania, to osoba która planuje i podejmuje decyzje, organizuje, kieruje i kontroluje zasoby ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne. Rodzaje menadżerów - wg szczebla zarządzania Menadżerowie pierwszej linii - nadzorują i koordynują działania pracowników wykonawczych (brygadziści, nadzorcy, kierownicy biura) Menadżerowie średniego szczebla - odpowiadają za realizację polityki i planów opracowanych na najwyższym szczeblu oraz nadzorowanie i koordynację działań menadżerów niższego szczebla. Menadżerowie najwyższego szczebla - niewielka grupa ludzi kadry kierowniczej kontrolującej organizację (prezes, wiceprezes, dyrektor naczelny) Wyznaczają cele organizacji, jej ogólną strategię a także politykę operacyjną. Podejmują oni decyzje dotyczące takich działań jak zakup innych firm, inwestycje badawczo-rozwojowe, wchodzenie na określone rynki i wycofywanie się z nich. - wg obszarów zarządzania: Menadżerowie marketingu - zajmują się pozyskiwaniem konsumentów i klientów dla nabycia produktów i usług organizacji - obejmuje rozwój nowych wyrobów, promocję i dystrybucję. Posiadanie w swojej kadrze dobrych menadżerów w tej sferze może mieć decydujące znaczenie dla rozwoju firmy. Menadżerowie finansów - zajmują się głównie zasobami finansowymi organizacji, odpowiadają za takie działanie jak rachunkowość zasobami pieniężnymi i inwestycje.
Menadżerowie eksploatacji - zajmują się konstruowaniem systemów wytwarzających produkty i usługi organizacji oraz zarządzaniem tymi systemami. Zakres ich obowiązków obejmuje kontrolę produkcji, zapasów, kontrolę jakości, projekt zakładu, wybór miejsca produkcji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)