To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pojęcie i istota zarządzania
Podstawowe zadania nauki o organizacji i zarządzaniu: •ustalenie zależności między zachowaniem się ludzi w pracy a jej wynikami (pracy); •formułowanie wskazówek (zaleceń) mających na celu zapewnić jak największą sprawność pracy indywidualnej i zbiorowej. Podstawowe zadania nauki o organizacji i zarządzaniu: •ustalenie zależności między zachowaniem się ludzi w pracy a jej wynikami (pracy); •formułowanie wskazówek (zaleceń) mających na celu zapewnić jak największą sprawność pracy indywidualnej i zbiorowej. Formy organizowania indywidualnej i zbiorowej aktywności ludzkiej: •zarządzanie (rządzenie) •administrowanie •przywództwo Podstawowe funkcje zarządzania: •planowanie i podejmowanie decyzji, •organizowanie, •przewodzenie (kierowanie ludźmi), •kontrolowanie. Zarządzanie jest to proces informacyjno-decyzyjny wspomagany procesami: organizowania, planowania, motywowania i kontroli, którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa, jego przetrwaniu i rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania warunków otoczenia i kluczowych czynników własnego potencjału wytwórczego. Zarządzanie polega na podejmowaniu decyzji kierowniczych oraz działaniu zapewniającemu organizacji dostosowanie się i utrzymywanie korzystnych relacji z otoczeniem. Obejmuje sformułowanie misji i celów organizacji w kontekście otoczenia zewnętrznego oraz opracowanie strategii, jej wdrażanie i kontrolowanie. Organizacja jest to wyodrębniona dostatecznie z otoczenia całość ludzkiego działania skierowana na osiągnięcie jednego lub więcej celów. Cel lub cele są nieodłączną cechą każdej organizacji - tam gdzie nie ma celów nie ma działania zorganizowanego.
Podstawowe cechy organizacji: •celowość, •sposób zorganizowania, •wyodrębnienie z otoczenia, •możliwość poddania kierowaniu. Organizacja może być rozpatrywana w następujących znaczeniach: •znaczenie rzeczowe •znaczenie czynnościowe •znaczenie atrybutowe Sprzężenia zwrotne między podsystemami organizacji •cele i ludzie, •cele i środki techniczne, •cele i struktura formalna, •ludzie oraz środki techniczne, •ludzie oraz struktura formalna, •środki techniczne oraz struktura formalna.
(…)
…” jak i „zewnętrznymi”. •organizację należy rozpatrywać jako elementy społeczne i techniczne, •organizacja jest celowym tworem ludzkim. •organizacja i jej części nie mają ścisłych granic, podsystemy przenikają się wzajemnie. •organizacja jest systemem hierarchicznym, co umożliwia jej budowanie i sterowanie nią. •w organizacji istnieją sprzężenia zwrotne. •każda organizacja ma zdolność rozwoju. Cykl życia organizacji…
…, kreatywność uczestników Faza zespołowości •cel: doskonalenie umiejętności pracy w zespole i współdziałania uczestników •orientacja: stopniowa reorientacja organizacji do wewnątrz •cechy charakterystyczne: wysokie morale uczestników, silne utożsamianie się ich z organizacją, wspólna realizacja misji i celów strategicznych Faza formalizacji •cel: stabilność i przewidywalność, sterowność i wydajność organizacji •orientacja: dominuje orientacja wewnętrzna •cechy charakterystyczne: pojawienie się wyspecjalizowanych i sformalizowanych struktur realizujących precyzyjnie określone zadania
Faza odnowy •cel: przyspieszenie rozwoju poprzez zwiększenie zakresu ekspansji i dywersyfikację działalności •orientacja: reorientacja na zewnątrz •cechy charakterystyczne: przełamanie inercji i rutyny nabytej w fazie formalizacji, decentralizacja, rozluźnienie i spłaszczenie struktur organizacyjnych Cykl życia organizacji II (fazy cyklu organizacji) •I. Faza budowy. •II. Faza przetrwania (rozbudowy). •III. Faza ekspansji (konsolidacji). •IV. Faza dojrzałości •Va. Faza upadku. •Vb. Faza odnowy. 3
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)