Analiza strategiczna firmy - otoczenie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 1428
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza strategiczna firmy - otoczenie - strona 1

Fragment notatki:

Analiza strategiczna firmy - organizacji OTOCZENIE organizacji Analiza strategiczna - wg. Gierszewskiej i Romanowskiej - „analiza strategiczna w sensie czynnościowym jest zbiorem działań diagnozujących organizację jej otoczenie w zakresie umożliwiającym zbudowanie planu strategicznego i jego realizację. W sensie narzędziowym natomiast jest zestawem metod analizy, które pozwalają na zbadanie, ocenę i przewidywanie, przyszłych stanów wybranych elementów przedsiębiorstwa - organizacji i jego otoczenia z punktu widzenia możliwości przetwarzania i rozwoju. Analiza strategiczna skupia się głównie na diagnostyce odniesionej tka do czynników otoczenia, jak i aktywności samej firmy- organizacji Funkcja diagnostyczna - pokazuje uwarunkowania zewnętrzne oraz dziedziny, w których badana organizacja - firma może się rozwijać i z niemałym skutkiem rywalizować z konkurencją. Wg. Berlińskiego „analiza strategiczna to narzędzie podstawowe do sformułowania strategii gospodarczej. Pozwala ona na identyfikację czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Determinujących kształt strategii. Jest to, zatem proces kompleksowego monitoringu otoczenia oraz samej organizacji - firmy pod kątem odpowiednio wczesnego rozpoznania istniejącej sytuacji” Wg. Pietrzak analiza strategiczna to „ badanie i identyfikowanie obecnych i przyszłych zmian oraz ich tendencji w otoczeniu firmy i jej własnym potencjale w celu określenia możliwości jej rozwoju, oraz przyszłej pozycji konkurencyjnej”
Dwie właściwości odróżniają analizę strategiczną od pozostałych metod, funkcjonujących w zarządzaniu organizacją. Równoczesne badanie otoczenia i organizacji oraz porównywanie wyników badań. Interdyscyplinarny charakter tej analizy, która czerpie zarówno z metod ilościowym jak i jakościowym . Moment narodzin analizy strategicznej jako samodzielnej dyscypliny, wiąże się z sukcesami amerykańskich firm konsultignowanych takich jak Boston Konsulting Group czy Mc Kinsey. FAZY ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO: W pierwszej fazie koncepcji zarządzania planowanie było czysto intuicyjne i niesformalizowane, obejmowało krótki i średni horyzont czasowy. Innowacją na miarę epoki stały się : podział pracy i synchronizacja działań zarówno grupowych jak i indywidualnych. W drugiej fazie skupiano się na empirii, tworzeniu uogólnień i klasyfikacji; „myślenie strategiczne” oraz podwaliny do konstruowania koncepcji zarządzania strategicznego Rozwój kierunku zarządzania strategicznego zaowocował licznymi szkołami zarządzania strategicznego, które różnie uwypuklają szczegółowe zagadnienia i posługują się różnym aparatem metodycznym szkoły zarządzania strategicznego :
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz