To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ANALIZA STRATEGICZNA.
Etapy zarządzania strategicznego:
Analiza strategiczna Projektowanie strategii Realizacja strategii Analiza strategiczna. W analizie strategicznej szczególne znaczenie ma analiza SWOT. Jest ona kompleksową metodą służącą do badania otoczenia organizacji i jej wnętrza. Polega więc na prognozowaniu organizacji na podstawie zdefiniowanych wyników badania szans oraz zagrożeń wynikających z otoczenia przedsiębiorstwa a słabych i mocnych stron wynikających z wnętrza. Zwolennicy analizy uważają, że wzbogacona analiza finansowa przedsiębiorstwa stanowi wystarczającą podstawę informacyjną do opracowania strategii przedsiębiorstwa. Analiza SWOT składa się z 3 etapów:
1) Identyfikacja i analiza szans jako czynników pozytywnych wynikających z otoczenia oraz zagrożeń jako czynników negatywnych wynikających z otoczenia.
2) Identyfikacja i analiza mocnych stron przedsiębiorstw (pozytywy) oraz słabych stron (negatywy).
3) Określenie pozycji strategicznych przedsiębiorstwa i określenie jego rozwoju w przyszłości czyli zaliczenie do przedsiębiorstw rozwojowych, nierozwojowych lub do przedsiębiorstw o zróżnicowanych możliwościach rozwojowych.
Analiza strategiczna jest jednym z etapów zarządzania strategicznego. Zarządzanie strategiczne natomiast jest to proces złożony z analizy, planowania i zarządzania które należy rozumieć jako etap realizacji opracowanej strategii. Analiza strategiczna w sensie czynnościowym jest zbiorem działań diagnozujących organizację i otoczenie, natomiast w sensie narzędziowym jest zestawem metod analizy.
Analiza strategiczna zaczęła ewoluować w latach 50/60 XX wieku, a skończyła w latach 80-tych. Charakterystyczne cechy analizy strategicznej:
- jednoczesne badanie otoczenia i organizacji oraz konfrontowanie wyników tych badań.
- interdyscyplinarny (dotyczy wielu dyscyplin naukowych) charakter analizy strategicznej. Wykorzystuje się metody zarówno jakościowe jak i ilościowe. Otoczenie które należy poddać badaniu, składa się z makrootoczenia oraz otoczenia konkurencyjnego (sektorowego).
Makrootoczenie jest to zespół warunków w których przedsiębiorstwo funkcjonuje, np. kraj, region, strefa klimatyczna, układ polityczny, układ prawny.
Charakterystyczną cechą makrootoczenia jest to, że bardzo silnie oddziaływuje ono na przedsiębiorstwo, na jego możliwości rozwojowe, a przedsiębiorstwo nie jest w stanie zmieniać makrootoczenia (wpływać na nie). Bodźce płynące z makrootocznia przedsiębiorstwa odczytuje jako szanse lub zagrożenia dla siebie.
Otoczenie konkurencyjne to wszystkie podmioty z którymi przedsiębiorstw kooperuje lub rywalizuje (dostawcy, odbiorcy, konkurencja). Charakterystyczną cechą otoczenia sektorowego jest to, że między jego elementami a przedsiębiorstwo zachodzi sprzężenie zwrotne. Podmioty otoczenia działają na przedsiębiorstwo ale i przedsiębiorstwo działa na te podmioty.
(…)
… się w tej metodzie wyboru 1 scenariusza, 1 strategii działania. Realizuje się ten wariant który w danym momencie jest najbardziej zbliżony do sytuacji w otoczeniu. Zarówno w koncepcji bezscenariuszowej jak i scenariuszowej stosuje się następujące metody analiz makrootoczenia:
- Ekstrapolacja trendów.
- Analiza luki strategicznej.
- Opinie ekspertów (metoda delficka).
W koncepcjach scenariuszowych dodatkowo…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)