DZIAŁALNOŚC PROMOCYJNA Promocja jest to zbiór środków, za pomocą których przedsiębiorstwo lub sprzedawca komunikuje się z rynkiem, czyli przekazuje informacje o swojej działalności lub konkretnych produktach i usługach. Aby nawiązać kontakt, przedsiębiorstwo uruchamia cały system działań, których celem jest rozpoznanie i trafienie w potrzeby potencjalnych klientów i zachęcenie ich do nabycia danego dobra, a także wytworzenie pozytywnego wizerunku produktu i firmy oraz utrwalanie go. Aby działania promocyjne były skuteczne, konieczne jest zorganizowanie odpowiedniego systemu informacyjnego, zwanego systemem promocji . Zapewnia on dwukierunkowy przepływ informacji na linii producent - pośrednicy - konsumenci. Dzięki systemowi promocji powstaje sprzężenie zwrotne, dzięki któremu wysyłający informacje może obserwować reakcje adresata na wysyłane bodźce. Firma otrzymuje w ten sposób odpowiedź na realizowane przez siebie działania. Kanał komunikacyjny Aby przekaz dotarł do odbiorcy, musi istnieć kanał komunikacyjny , przez który przekaz jest wysyłany. Najczęściej wykorzystuje się tu wszelkie źródła masowego przekazu. Poprzez kanał komunikacyjny informacja (głos, hasło, rysunek czy film) dociera do odbiorcy, który ją odczytuje lub nie. Przekaz może być niezrozumiały z wielu powodów. Przyczyną mogą być zakłócenia występujące w kanale komunikacyjnym albo też może się okazać, że inna firma przygotowała lepszy przekaz i przez to nasz pozostaje niezauważony. Kanały komunikacyjne dzieli się na oficjalne i nieoficjalne . Oficjalne związane są głównie z różnego rodzaju reklamą (prasową, telewizyjną, radiową). Nieoficjalne to tak zwane informacje podawane z ust do ust, krążące między klientami. Funkcje działań promocyjnych Główną funkcją realizowaną poprzez promocję jest wpływanie na kształtowanie popytu tak, aby dostosował się on do podaży ukształtowanej przez firmę. Działania promocyjne wpływają również na zmniejszenie dystansu pomiędzy sprzedawcą a nabywcą, ponieważ prowadzą do lepszego porozumienia między nimi, a dzięki temu ułatwiają firmie działanie oraz pozwalają jej zaoszczędzić czas i pieniądze. Pomagają także konsumentowi zgromadzić wiedzę o produktach, ich działaniu, sposobach użytkowania oraz cenie. W takiej sytuacji wybór najodpowiedniejszego produktu dla konkretnego klienta jest łatwiejszy. Planowanie i wdrożenie systemu promocyjnego Aby promocja dawała oczekiwane rezultaty, trzeba ją odpowiednio zaplanować. Stworzenie efektywnego systemu promocyjnego wymaga zróżnicowanego podejścia w zależności od rodzaju produktu oraz charakteru rynku i potencjalnych konsumentów. Przed przystąpieniem do budowania systemu promocyjnego firma powinna odpowiedzieć sobie na takie pytania jak:
(…)
… (taxi, autobusy,tramwaje, metro), na przystankach, cały outdoor oraz indoor (np. reklama w lokalach, reklama w klubach fitness, szkołach).
Ambient media są to niestandardowe, jednorazowe realizacje marketingowe, łączące dziedziny ATL i BTL. W momencie, kiedy coś staje się stałym nośnikiem reklamowym, przestaje być ambient medium, a zaczyna być zwykłym outdoorem. Ambient jest realizowany na specjalne zamówienie klienta pod konkretny produkt i konkretną grupę docelową. Działa on nie tylko kreacją reklamową, ale także formą, w jakiej ona jest wyrażana. Są to zwykle tylko jednorazowe realizacje. Jest to forma reklamy ściśle kontekstowa, w której reklamodawca zwraca uwagę nie tylko na layout, ale także na cały kontekst umieszczenia reklamy. Ambient marketing charakteryzuje się wykorzystaniem jednostkowo…
… jest doskonałym uzupełnieniem reklamy. Promocja sprzedaży obejmuje narzędzia: a) promocji konsumenckiej - np. próbki, kupony, konkursy, loterie, obniżki cen, premie, podarunki, itp. b) promocji handlowej - np. upusty, rabaty, darmowe produkty, wsparcie finansowe, itp., c) promocji skierowanej do personelu sprzedaży - np. premie konkursy, spotkania sprzedawców, wyjazdy, wycieczki, d) promocji biznesowej - np…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)