Dokument ma 10 stron i porusza zagadnienia takie jak: orientacja przedsiębiorstwa, łańcuch wartości, wartość dla klienta, społeczna krytyka marketingu. Ponadto, dokument zawiera informacje dotyczące takich zagadnień jak: środowisko marketingowe firmy, metody badania środowiska marketingowego firmy, analiza SWOT, PEST, marketing MIX, właściwości produktu, produkt potencjalny, struktura produktu, klasyfikacja produktów, marka, cykl życia produktu, promocja, struktura procesu komunikacji, kanały komunikacji, promocja MIX, reklama, rodzaje reklamy, ATL, BTL, sprzedaż osobista.
Marketing
Pojęcia podstawowe:
Marketing - praktyka działania przedsiębiorstwa, proces społeczny dzięki któremu jednostki bądź grupy uzyskują to czego potrzebują przez tworzenie, oraz wzajemną wymianę produktów i wartości.
Rynek, wymiana, transakcje - zespół trzech ważnych elementów: popyt, podaż, pieniądz.
Potrzeby - nieograniczone potrzeby, ograniczone możliwości zaspokajania potrzeb
Preferencje - subiektywne preferencje
Wartości - hierarchia wartości - pomoc w zaspokajaniu naszych potrzeb w określonej kolejności.
Zmiana sposobu działania firm na rynku, jako skutek:
Rozwoju masowej produkcji
Wzrostu ilości i asortymentu produkowanych wyrobów
Podnoszenie warunków bytowych ludności i wzrostu wymagań
Rozwój konkurencji
Globalizacja
Rozwój technologii
Postępowanie procesów integracji i specjalizacji
Orientacja przedsiębiorstwa
Produkcyjna (2. Połowa XIX wieku; pocz. XX)
Konsumenci wybierają produkty łatwo dostępne
Wprowadzenie produkcji masowej
Produkcja „więcej i taniej”
Produktowa (2. Połowa XIX wieku; pocz. XX)
Preferowanie produktów dobrych jakości
Wytwarzanie dużej ilości produktów dobrej jakości
Doskonalenie jakości produktów
Sprzedażowa (do lat 50. XX wieku)
Wprowadzanie instrumentów aktywizacji sprzedaży, w celu zwiekszenia sprzedaży i zysków
Promocja produktu i sprzedaży
Pierwsze reklamy
Makretingowa (po 1950)
Osiągnięcie celów firmy zależy od określenia potrzeb klientów, oraz dostarczenia im oczekiwanych korzyści
Zaspokojenie potrzeb klientów i oferowanie produktów oczekiwanych przez konsumentów
Dostosowanie produkcji do potrzeb klientów
Definicja
Wartość dla klienta
Wartość dostarczana klientowi to różnica między całkowitą wartością dla klienta, a całkowitym kosztem ponoszonym przez klienta.
Łańcuch wartości
Tworzenie wartości dla klienta odbywa się w łańcuchu wartości obejmującym wszystkie ogniwa, tj.:
Faza produkcji - użyteczność formy
Faza dystrybucji - użyteczność miejsca i czasu
Faza konsumpcji - użyteczność posiadania
Marketing tradycyjny
Marketing nowoczesny
Koncentracja na transakcjach sprzedaży
Koncentracja ma zatrzymać klienta
Koncentracja na cechach produktu
Koncentracja na korzyściach jakie oferuje produkt
Krótki horyzont czasowy planowania
Duży horyzont czasowy planowania
Ograniczenie zaangażowania firmy w stosunku do klienta
Duże zaangażowanie firmy w stosunku do klienta
(…)
… przekaz media dekodowanie odbiorca reakcja, informacja zwrotna
Różnicowanie kodowania w zależności od grupy odbiorców
Kanały komunikacyjne
Kanały komunikacji
Osobowa - dwie lub więcej osób komunikuje się bezpośrednio, przekazywanie informacji z ust do ust
Nieosobowa - bez kontaktu osobistego, bez informacji zwrotnej
Media (drukowane, elektroniczne, reklama zewnętrzna)
Atmosfera (wystrój, aranżacja…
…: telewizja, radio, prasa, plakaty, reklama outdoor i indor
BTL
Below the Line
Skierowane do konkretnego klienta, nie przez środki masowego przekazu
POS, POP
Direct media
Np. stojaki na ulotki, naklejki, makiety, bloczki z ulotkami, broszury, itp.
Sprzedaż osobista
Prezentowanie dobra, idei, usługi bezpośrednio klientowi
Zalety: indywidualizowana, identyfikowana, widoczność reakcji klienta
Wady: kosztowna…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)