Poetyka fragmentu - przykłady

Nasza ocena:

5
Pobrań: 294
Wyświetleń: 2373
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Poetyka fragmentu - przykłady - strona 1 Poetyka fragmentu - przykłady - strona 2

Fragment notatki:

Jeszcze silniej poetykę fragmentu widać w „ Marii” Malczewskiego. To pierwsza powieść poetycka w Polsce. Miecznik, którego przeciwnikiem jest ojciec Marii, wojewoda - są zantagonizowani. Miecznik mieszka w szlacheckiej Zagrodzie. Maria - Wacław, Pacholę - Maski. Pacholę ma nieustalony status, czy należy do życia ziemskiego czy nadprzyrodzonego, wiecznego.
„Maria” osadzona jest w tradycji epiki rycerskiej. Pacholę może być pozostałością nawiązującą do starożytnej wspólnoty światów. „ Gdzie pędzisz Kozacze?” - początek „Marii”. Słowacki w „Beniowskim” też przywołuje to pytanie. Narrator formułuje pytanie, bo nie ma wystarczającej wiedzy. Trzeba dokładnie czytać, aby zrekonstruować bieg akcji. Narracja w „Marii” jest spersonalizowana (przywołuje punkty widzenia sytuacji przez bohaterów i my - czytelnicy próbujemy stworzyć wspólny obraz. W tych powieściach jest dialogiczność, autor utożsamia się z każdą z postaci. Musimy ułożyć sobie panoramę poglądów.
Fragment, pauza, przemilczenie, są bardzo ważne. To estetyka przemilczania - dużo pauz. Norwid nauczyl się tego od Malczewskiego. Malczewski był bardzo ważny, nawet ważniejszy niż Mickiewicz dla kolejnych generacji, np. generacji Norwida. Narracja:
- każda sytuacja przedstawiona w Marii zawiera elementy statystyczne i dynamiczne. Statyczne - sceneria, dynamiczne - wydarzenia.
- cechy narracji „Marii” - mówi się tutaj o czasie teraźniejszym.
- narrator często zawiesza swoje sprawozdanie, by oddać głos bohaterom (istotne są dialogi bohaterów, monolog bohatera), np. spowiedź Jacka Soplicy.
Monolog wypowiedziany - „Ikar” Iwaszkiewicza.
Przesłanie „Marii” lepiej przylega do światopoglądu romantycznego niż „Grażyna”. Świat Marii jest zaprzeczeniem ładu - chaos. Utwór zdominowany jest przez elementy marne (nawiązania do Koheleta) - dominanta stylistyczna. Narracja jest pesymistyczna. Myślimy, że romantyzm to pochwała młodości, największy jednak utwór Mickiewicza ”Dziady”, nie ma z młodością nic wspólnego, to odwracanie się ku przodkom, przeszłości.
„ Dziady” to podstawa dla „Marii ”, „Konrada Wallenroda”, czytając Mickiewicza można powiedzieć, że pamięć to najważniejsze co mamy. Myśl przeszłości nie istnieje w „Marii”. Potwierdzeniem tego jest „Maria”, w której nie ma historii.
Podsumowujący jest fragment XIX pieśni II: ciemny las - metafora życia (pełnego tajemnic). Badacze nazywają apostrofą dantejską.
Charakterystyczny jest kod obrazowy . Malczewski nawiązuje też do kodu Biblijnego, np. słońce, które zachodzi. Narastająca noc = triumf zła. Bez trudu odnajdziemy bohatera romantycznego = Wacław (skrojony na wzór bohatera Bayrona).
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz