Podział kanałów dystrybucji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1547
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podział kanałów dystrybucji - strona 1

Fragment notatki:

Ze względu na liczbę pośredników w kanale dystrybucji rozróżniamy: -kanały bezpośrednie - składa się z dwóch szczebli- producenta i finalnych nabywców jego produktów. W takim kanale nie występują podmioty pośredniczące. Producent sam, na własny koszt ; ryzyko dociera z produktami do nabywców finalnych.
- kanały pośrednie- składa się z producentów , pośrednika(ów) i nabywców finalnych ( indywidualnych lub instytucjonalnych). Pośrednikiem w kanale dystrybucji jest osoba fizyczna lu7b prawna przyjmująca lub pomagające w przyjęciu prawa własności do produktu na jego drodze od producenta do nabywcy finalnego.
Kanał dystrybucji:
Podejście podmiotowe obejmuje rodzaje i liczbę uczestników kanału, ich kolejność, rodzajem każdego z uczestników (ich role). Pozwala wyróżnić w kanałach dystrybucji:
Pośredników handlowych, którzy kupują w swoim imieniu i na swój rachunek towary w celu dalszej odsprzedaży, przekazując i nabywając prawo własności do przemieszonych produktów (np. hurtownicy, detaliści)
Uczestników- występujących w imieniu; na rachunkach producenta i za swoje usługi pobierają prowizję, nie przejmujących jednak prawa własności do dystrybucyjnych produktów, lecz aktywnie współwspomagających proces ich przekazywania (np. agencji handlowi, brokerzy)
Instytucje współdziałające świadczące różnego typu usługi na rzecz ww. uczestników kanału( są to banki, firmy, transport-spedycja, ubezpieczenia, agencje, badania rynku)
Swobodę wyboru kanału dystrybucji mogą ograniczyć m.in.:
- dostępność pośredników spełniających kryteria jakościowe,
-tradycyjne wzorce zachowań klientów(np. leki),
- cechy produktu|(np. techniczna złożoność produktu może wymagać bezpośredniego kanału dystrybucji),
-zasoby finansowe przedsiębiorstwa,
-zachowania i strategie konkurentów,
-geograficzne rozproszenie klientów.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz