Podstawy wychowania - zagadnienia(sem. I)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 378
Wyświetleń: 1939
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy wychowania - zagadnienia(sem. I) - strona 1 Podstawy wychowania - zagadnienia(sem. I) - strona 2 Podstawy wychowania - zagadnienia(sem. I) - strona 3

Fragment notatki:

M. Barabas, Teoretyczne podstawy wychowania, zagadnienia na kolokwium opracowane 14cech maslowa 1. właściwa lokalizacja w czasie.2. akceptacja siebie i innych.3. stawiania na rzeczywistość 4. nastawienie na zadania5. wewnątrzsterowność6. potrzeba odosobnienia, samotności7. ciągła świeżość ocen 8. zdolność do przeżyć ekstatycznych9. demokratyczna struktura charakteru10. otwartość na kontakt emocjonalny 11. stawianie sobie celu i dobieranie środków do ich realizacji12. filozoficzne (niezłośliwe) poczucie humoru 13. twórczość14. zdolność do przezwyciężania dychotomii Aksjologia - nauka o wartościach zajmująca się ich badaniem natury wartości, podstawami i kryterium wartościowania. Valor, valere (łac.) - wartość, być wartym Wartość - na gruncie psychologicznym to zainteresowanie jakim obdarza się jakiś przedmiot, bądź też szacunek jakim darzy się jakąś osobę. Na gruncie socjologii wartość to przedmiot materialny lub idealny, idee lub instytucje, przedmiot rzeczywisty lub wyimaginowany w stosunku do którego jednostki bądź zbiorowości przyjmują postawę szacunku, przypisują mu bardzo ważną rolę w swoim życiu, a dążenie do jego osiągnięcia odczuwają jako przymus. Na gruncie pedagogiki (Mieczysław Łobocki) wartość to wszystko, co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa oraz jest ze wszechmiar godne pożądania co wiąże się z pozytywnymi przeżyciami i stanowi jednocześnie cel dążeń ludzkich. Ideał wychowania to najwyższa wartość do której dążymy. Cele wychowania są pomocne w osiągnięciu tej wartości. 2 teorie istnienia wartości : obiektywny charakter wartości i subiektywny charakter wartości. Obiektywna - wartości to właściwości przedmiotów istniejące niezależnie od tego jak oceniają je ludzie, są absolutne, powszechnie obowiązujące , Subiektywna - wartości są właściwościami ukonstytuowanymi przez człowieka. Nie ma wartości samych w sobie Współcześnie podkreśla się obiektywno - subiektywny charakter wartości Klasyfikacja wartości: 1. Edward Spranger : 6 grup wartości: - teoretyczne (odkrywanie prawdy jaką jest nauka)- ekonomiczne - estetyczno - artystyczne (dla tych, którzy cenią przeżywanie piękna, harmonię) - społeczne (na 1 miejscu bezinteresowne działanie na rzecz innych) - polityczne (wpływy, władza) - religijne (bóg, wiara) 2. Jonathan Turner: - autoteliczne (nadrzędne, centralne) - ich realizacja jest dobrem samym w sobie - heteroteliczne (instrumentalne) - podrzędnie, mniej ważne, pomocnicze w osiąganiu wartości autotelicznych - uznawane (geneza społeczna, związane z przekonaniami określającymi ich obiektywne znaczenie w otoczeniu społecznym) - odczuwane (wywodzą się z indywidualnych skłonności człowieka, związane z emocjami)

(…)

… skoncentrowana na pacjencie, -grupy spotkaniowe
Sposoby poznawania człowieka
-samoocena -samoopis - technika Q-sort
Portret człowieka
-jedność składająca się z 2podsystemów: ja + organizm, -unikatowa całość, -wyznacznikiem jego działania są: uczucia i przeżycia, które mają miejsce tu i teraz, -z natury dobry, -określa własne potrzeby, -samorealizujący się, -odpowiedzialny za kierowanie własnym życiem, zdolny do decydowania o nim
KONCEPCJA BEHAWIORYSTYCZNA
Przedstawiciele
Skinner, Pawłow, Tolman, Thorndike
Pojęcie wychowania
-skrajny behawioryzm: bezpośrednie oddziaływania wychowawcy na wychowanka polegające na jawnym kierowaniu jego rozwojem bez uwzględnienia jego aktywności i samodzielności -umiarkowany behawioryzm- manipulowanie wzmocnieniami pozytywnymi i negatywnymi w celu zmiany zachowania wychowanków oraz ich modyfikacji; w znacznej części preferuje się wzmocnienia pozytywne
Cele wychowania
-badania zewnętrznych zachowań człowieka -dążenie do zmiany tego zachowania -kształtowanie człowieka kolektywnego, a jednocześnie uległego i podporządkowanego totalitarnej władzy
Ideał wychowania
-ukształtowanie człowieka podatnego na wzmocnienia pozytywne i negatywne, manipulowanego przez zewnętrzne środowisko
Nauczyciel
-stosuje wzmocnienia pozytywne i negatywne -jest dyktatorem, narzuca swój tok myślenia, podaje metody i sposoby rozwiązywania problemów -uczniowie są traktowani jako bierni słuchacze -jest autorytetem i chce nim być, centralna postać -brak kontaktu emocjonalnego z uczniami
Środowisko
Zbiór bodźców, które sterują zachowaniami człowieka
Metody wychowania
-wprowadzenie wzmocnień pozytywnych i negatywnych…
…, pomocnicze w osiąganiu wartości autotelicznych - uznawane (geneza społeczna, związane z przekonaniami określającymi ich obiektywne znaczenie w otoczeniu społecznym) - odczuwane (wywodzą się z indywidualnych skłonności człowieka, związane z emocjami) - deklarowane (sami deklarujemy) - zinternalizowane (rzeczywiście uznawane, poprzez które jednostka określa siebie samę, są to jej wartości) 3. Max Scheler
…, -opracowano techniki innowacyjnego myślenia i psychoterapię poznawczą Becka, której gł celem jest rozwiązywanie osobistych problemów
Sposoby poznawania człowieka
-rozmowa -obserwacja
Portret człowieka
-samodzielny -twórczy -kontemplacyjny-przetwarzający informacje, -sterowany przez informacje płynące ze środowiska zewnętrznego -istota społeczna, poznawcza -zdolny do rozumienia świata
KONCEPCJA…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz