Podstawy psychologii i socjologii - emocje - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 770
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy psychologii i socjologii - emocje - omówienie  - strona 1 Podstawy psychologii i socjologii - emocje - omówienie  - strona 2 Podstawy psychologii i socjologii - emocje - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

M. Łoboda, podstawy psychologii i socjologii, Emocje
Postawy - wyuczona, relatywnie stała tendencja do oceniania w pewien sposób ludzi, poglądów i wydarzeń. Zdolności - właściwości psychiczne warunkujące prawidłowe wykonanie zadań.
Emocje i nastroje. Emocje - silne uczucie ukierunkowane na kogoś na coś (specyficzne reakcje na specyficzne wydarzenia) sa okazywane gdy jesteśmy: zadowoleni z czegoś, źli na coś, niespokojni o coś.
Nastroje - uczucia zazwyczaj słabsze od emocji, pozbawione bodźca kontekstowego (mogą trwac kilka dni).
Procesy emocjonalne: polegają na przeżywaniu stosunku do otoczenia; regulują relacje między człowiekiem a otoczeniem.
Procesy orientacyjne - pozwalają na odzwierciedlenie i zrozumienie świata.
Procesy emocjonalne - nadają światu zabarwienie emocjonalne.
Rozum bez afektu - byłby bezsilny, afekt bez rozumu - byłby ślepy.
Cechy procesu emocjonalnego: *znak emocji - pozytywny, negatywny; intensywność emocji; treść emocji.
Emocje pozytywne występują: gdy człowiek osiąga zamierzony cel; gdy osiągnie stan równowagi z otoczeniem.
Człowiek: dąży do przeżywania emocji pozytywnych; zbliża się do bodźców, które je wywołują.
Emocje negatywne występują: gdy procesy regulujące równowagę z otoczeniem ulegną załamaniu; gdy zaspokojenie potrzeb jest utrudnione; w sytuacjach zagrożenia (bezpieczeństwa, zdrowia, życia).
Formy pobudzania emocjonalnego: *wzrost napięcia mięśni *wzrost aktywności motorycznej (czasem) *wzrost intensywności procesów umysłowych, intelektualnych *pobudzenie wegetatywnego układu nerwowego.( smutek, apatia, relaksacja  stan obojętności ekstaza, szał, panika) - waga.
Siła emocji: nasilenie tendencji do przejawiania reakcji odpowiadającej danej emocji  siła emocji tym większa im większe muszą być przeszkody by powstrzymać wystąpienie reakcji (  przeszkody wewnętrzne, zasady, normy, wartości uznawane przez jednostkę) ( przeszkody zewnętrzne: kary za wykazanie reakcji, zagrożenie karami).
Wyrażanie (ekspresja) emocji: *mimika twarzy *ruchy całego ciała *zmiany sposobu zachowania. Formy ekspresji emocji: *zależą od norm zachowań obowiązujących w kulturze *są nabywane w procesie socjalizacji.
Umiejętność panowania nad emocjami świadczy o dojrzałości jednostki: np. można zachować zimną krew i racjonalność w sytuacjach trudnych; można oceniać obiektywnie pracę innej osoby.
Emocje w zachowaniach organizacyjnych: *dawniej traktowane marginesowo (*mit racjonalności- emocje w pracy są niepożądane; organizacje powinny je eliminować; próby stworzenia organizacji pozbawionych emocji *mit szkodliwości - emocje negatywne jako czynnik ograniczający efektywność).


(…)

… *przygnębienie wywołuje spadek aktywności.
Płeć a emocje (wyniki badań): kobiety: *wyraźniej okazują emocje *doświadczają ich bardziej intensywnie *częściej ujawniają emocje pozytywne i negatywne (za wyjątkiem gniewu) *czują się swobodniejsze w wyrażaniu emocji *lepiej odczuwają sygnały niewerbalne.
Inteligencja emocjonalna: zbiór poza poznawczych umiejętności, zdolności i kompetencji danej osoby przyczyniający się do radzenia sobie z wymaganiami środowiska.
Wymiary inteligencji emocjonalnej: *świadomość siebie- zdawanie sobie sprawy ze swoich uczuć *kierowanie sobą - umiejętność kierowania swoimi emocjami i impulsami *automotywacja - umiejętność wytrwania mimo przeciwieństw i niepowodzeń *empatia - umiejętność wyczuwania uczuć innych osób *umiejętności społeczne - umiejętność radzenia sobie z emocjami…
… racjonalności- emocje w pracy są niepożądane; organizacje powinny je eliminować; próby stworzenia organizacji pozbawionych emocji *mit szkodliwości - emocje negatywne jako czynnik ograniczający efektywność).
Praca emocjonalna: *gdy pracownik okazuje w kontaktach interpersonalnych emocje pożądane dla organizacji, np. stewardessy, hostessy - pogodne; żałobnicy - smutni; lekarzy, strażacy, policjanci…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz