doc. Plik zawiera 9 stron. Dokładna tematyka notatek jest następująca: Przedmiot i zakres nauki, Aspekty organizacji, atrybutowy, rzeczowy, czynnościowy, Geneza nauki o zarządzaniu, szkoła klasyczna, naukowa organizacja pracy, klasyczna teoria organizacji, Szkoła behawioralna, Szkoła ilościowa. Ponadto, notatka zawiera opracowanie następujących zagadnień: Robert Owen, Charles Babbage, Frederik Taylor, Henry Fayol, Klasyczna teoria organizacji. funkcje zarządzania, planowanie, organizowanie, rozkazywanie, koordynowanie, kontrolowanie, Szkoła Behawioralna, szkoła uniwersalna, szkoła stosunków między ludzkich, Nurt psychologiczno ? socjologiczny, E. Mayo, Abraham Maslow, Szkoła ilościowa (matematyczna lub badań operacyjnych), Badania operacyjne, Teoria decyzji, Podejście systemowe, Podsystem, Synergia, System otwarty, Granice systemu, Przepływ, Sprzężenie zwrotne, Podejście sytuacyjne, Podejście prakseologiczne.
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA. Przedmiot i zakres nauki organizacji i zarządzania 1. Przedmiot i zakres nauki 2. Aspekty organizacji -atrybutowy, rzeczowy, czynnościowy 3. Interdyscyplinarny charakter nauki organizacji i zarządzania 4. Geneza nauki o zarządzaniu Ad. 1 Przedmiot i zakres nauki Przedmiotem zainteresowania nauki organizacji i zarządzania jest działalność jednostki i zespołów ludzkich, a w szczególności ich funkcjonowanie w procesie pracy . Organizacja i zarządzanie zajmuje się badaniem i racjonalizacją zachowań indywidualnych i społecznych ,kształtowaniu środowiska naturalnego z usprawnieniem struktur i systemu społeczno - gospodarczego.
Nauka organizacji i zarządzania obejmuje twierdzenia i metody ogólne oraz zastosowania w praktyce. Często operuje własną aparaturą badawczą, a częściowo wykorzystuje i adaptuje wypracowane już wzorce w innych dyscyplinach.
Ad. 2 Aspekty organizacji - atrybutowy, rzeczowy, czynnościowy. Organizacja może być rozumiana w 3 aspektach:
*Atrybutowy - jako pewien szczególny rodzaj stosunków części do siebie i złożonej z nich całości , tak aby części współ przyczyniały się do powodzenia tej całości
*czynnościowy - pewien splot działań, mający charakter oddziaływania na całość lub na jej części , tak aby te części współ przyczyniały się do powodzenia całości : jest to więc takie kształtowanie związków między elementami , aby uzyskać przewagę zależności konstruktywnych nad destruktywnymi.
*rzeczowy - jest to rezultat procesu organizowania charakteryzujący się określonym składem całości , oraz powiązanymi między elementami tej całości ; jest to całość złożona z części , tak aby części te przyczyniały się do powodzenia całości (np. instytucja)
1. Interdyscyplinarny charakter nauki organizacji i zarządzania. Brak
2. Geneza nauki o zarządzaniu. Przełom w sposobie podejścia do problematyki organizacji i zarządzania dokonuje się dopiero w następstwie rewolucji przemysłowej zapoczątkowującej proces rozwoju współczesnych form cywilizacji a zwłaszcza w wyniku epokowych wynalazków XIX w. Początki nauki organizacji i zarządzania to przełom XIX i XX wieku na terenie głownie Stanów Zjednoczonych, Anglii, Francji i Niemiec. Okres ten cechował się szczególnym silnym rozwojem przemysłu, polegającym w efekcie na pogłębiającym się podziale pracy i wynikająca z niego specjalizacja oraz wzrostem produkcji i wymiany towarowej . Wydajność pracy i jej wzrost stały się więc obiektywną koniecznością , ale problem polegał na tym w jaki sposób można to osiągnąć > Rozwój gosp
(…)
… (elementy) współprzyczyniają się do jej powodzenia.
Teoria zarządzania przyjęła z prakseologii szereg zasad dobrej roboty: -Postulat sprawnego działania (czyli skutecznego prowadzenia do celu)
-Działania ekonomicznego ( oszczędnego i efektywnego)
-Maksymalizacji efektu
-Minimalizacje inwestycji (nie interweniować tam gdzie procesy przebiegają sprawnie)
-Potencjalizację (osiągnięcie efektów przez samo…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)