Podstawowe pojęcia związane ze społecznym i kulturowym oddziaływaniem mediów-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 308
Wyświetleń: 1260
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawowe pojęcia związane ze społecznym i kulturowym oddziaływaniem mediów-opracowanie - strona 1 Podstawowe pojęcia związane ze społecznym i kulturowym oddziaływaniem mediów-opracowanie - strona 2 Podstawowe pojęcia związane ze społecznym i kulturowym oddziaływaniem mediów-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Współczesna teoria mediów nie wypracowała autonomicznej metody badania wpływu przekazu medialnego na kulturę i społeczeństwo, musi się zatem w zakresie metodologicznym odwoływać do psychologii i socjologii - nie jest to jednak wada, a cecha.
Postawy
Zakłada się, że media kształtują zachowania i postawy odbiorców. Relacje te wymagają istnienia pewnej struktury w psychice (umyśle) człowieka. Zawiera ona 3 komponenty:
1. Komponent poznawczy - dotyczy wiedzy nt. danego fragmentu rzeczywistości
2. Komponent emocji - dotyczy stosunku emocjonalnego do obiektu postawy
3. Komponent behawioralny - dotyczy zachowania w określony sposób.
Postawa jest ważnym elementem zachowania ludzkiego - zakłada się, że deklaracje (komponent behawioralny) dot. opinii na jakiś temat mają związek z komponentem poznawczym i emocjonalnym.
Postawy a medioznawstwo
We współczesnym medioznawstwie uznaje się, że media w jakiś sposób oddziałują na odbiorcę - komunikaty medialne, dyskurs medialny kształtuje postawi i wynikające z nich zachowania audytorium. Nie wiadomo jednak do końca jakie informacje ludzie przyswajają, a jakie odrzucają. Nie da się określić różnic w strukturach poznawczych ludzi wynikających z ich wykształcenia. Przyjmuje się jednak, że ludzie lepiej wykształceni mają większy aparat pojęciowy i kompetencje komunikacyjne.
Metody pomiaru siły oddziaływania
Istnieje ograniczenie metodologiczne - metody pomiaru siły oddziaływania przekazu medialnego na odbiorców nie są doskonałe, żadna z nich nie jest wolna od wad.
Nie da się też określić stopnia skupienia odbiorcy na przekazie medialnym - w badaniach przyjmuje się idealizujące założenie, zgodnie z którym wszyscy odbiorcy są w takim samym stopniu skoncentrowani na komunikacie.
Odmienny sposób myślenia o relacjach między kulturą i społeczeństwem
Społeczeństwo jest pewną strukturą, kultura natomiast jak zespół idei, symboli materialnych i niematerialnych, w obrębie których struktury instytucjonalne się pojawiają.
Oddziaływanie
Można je traktować jako relację, wpływ, rozumiane fizycznie lub symbolicznie (zapisane w pamięci lub świadomości).
Coraz częściej traktowane jako przyczyna w złożonym związku przyczynowo-skutkowym, przykład: sposób myślenia polityków, zgodnie z którym każda parta opozycyjna uważa, że media sprzyjają opcji rządzącej.
Aktualnie funkcjonuje koncepcja podmiotu rozumnego, interpretującego, przez który trudno jest obronić tezy oddziaływania.


(…)

….
Ludzie nie są biernymi odbiorcami komunikatów medialnych, są one nieustannie przetwarzane, interpretowane i wbudowywane w schematy wiedzy, poznawcze.
Medioznawczy zajmują się pomiotami i komunikatami traktowanymi neutralnie - np. podczas analizy dyskursu Gazety Wyborczej należy starać się odczytać idee i przekonania, struktury myślenia autorów.
Oddziaływanie mediów
Oddziaływanie mediów jest procesem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz