Podstawowe pojęcia teorii wychowania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 378
Wyświetleń: 1967
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawowe pojęcia teorii wychowania - strona 1 Podstawowe pojęcia teorii wychowania - strona 2

Fragment notatki:

Podstawowe pojęcia teorii wychowania: socjalizacja (pierwotna i wtórna), wychowanie (urabiające, przyzwalające i wyzwalające) samowychowanie
Socjalizacja- wpływ społeczny na jednostkę, który prowadzi do uzyskania przez tę właśnie osobę kompetencji do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Wpływ społeczny obejmuje ogół oddziaływań indywidualnych, zbiorowych dokonywanych na relacjach bezpośrednich lub za pośrednictwem wytworów ich pracy, dokonywanych w instytucjach społecznych, grupach formalnych i nieformalnych. Wpływy te mają modyfikować zachowanie jednostki.
Socjalizację zazwyczaj dzieli się na dwa poziomy:
socjalizację pierwotną
socjalizację wtórną
Socjalizacja pierwotna to proces, w którym uczymy się podstaw życia społecznego. Ma to miejsce w okresie dzieciństwa, kiedy to poznajemy zasady posługiwania się językiem, rozpoznajemy gesty, odczytujemy znaki i symbole, charakterystyczne dla naszego społeczeństwa czy grupy. Dla dziecka rodzice pełnią wówczas rolę przewodników, wprowadzających w trudny i zaskakujący świat.
Socjalizacja wtórna dotyczy późniejszego okresu życia, w którym to uczymy się określonych ról społecznych itp. przedszkolaka, ucznia, brata, matki, pracownika itp. socjalizacja wtórna uczy, jak wykorzystywać zdobyte w socjalizacji pierwotnej informacje.
Samowychowanie- proces kierowania własnym rozwojem; czynne ustosunkowanie się podmiotu do procesu własnego rozwoju, wyrażające się w regulowaniu własnego postępowania i działania według dobrowolnie przyjętych wzorów postępowania lub systemu wartości. Jest to świadome i celowe kierowanie sobą. Człowiek sam wybiera sobie cele i wartości. Aktywność samowychowawcza powstaje pod wpływem braku równowagi pomiędzy podmiotem a otaczającym światem, przede wszystkim zaś światem ludzi i stosunków między nimi. Nierównowaga występuje wówczas, kiedy jednostka odczuwa konflikt między pragnieniami a powinnościami, między zachciankami a normami regulującymi współżycie ludzkie. Może ona powstać również pod wpływem różnic dostrzeganych między „ja” idealnym a „ja” realnym. Nierównowaga wywołuje potrzebę regulowania swego stosunku z otoczeniem oraz potrzebę osiągnięcia w życiu wybranych wartości. Potrzeby te stają się punktem aktywności samowychowawczej. Strukturę samowychowawczą tworzą następujące elementy: - wybór wzoru (cel, który podmiot chce osiągnąć) - człowiek wytwarza idealne „ja” wzór osobowy, który chce osiągnąć - analiza sytuacji - podmiot wybiera wzór i dąży do jego osiągnięcia analizując różne sytuacje, w jakich go można realizować - autoocena - na obraz autooceny składają się: wiedza o sobie, normalne stany wewnętrzne, właściwości podmiotu, relacje między podmiotem a innymi ludźmi. Autoocena jest zjawiskiem zmiennym, człowiek podnosi jej poziom pod wpływem powodzeń udanego działania, zaś obniża poziom pod wpływem niepowodzeń. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz