Towaroznawstwo Wykład I 1 przedmiot: Statystyka matematyczna wykład : dr Joanna Tarasińska, Katedra Zastosowań Matematyki i Informatyki. pok.311 Zootechnika Zakres materiału: 1. Podstawowe pojęcia statystyczne. Charakterystyka próby-statystyka opisowa. 2. Rachunek prawdopodobieństwa: rozkłady zmiennych losowych. 3. Estymacja punktowa i przedziałowa parametrów rozkładu. 4. Testowanie hipotez statystycznych. 5. Analiza wariancji dla klasyfikacji pojedynczej. 6. Analiza zale ności cech. 7. Analiza statystyczna w programie Microsoft Excel. Literatura Z.Hanusz, J.Tarasi ń ska: Statystyka matematyczna. Wykłady i ćwiczenia dla studentów kierunków technicznych uczelni rolniczych, Wyd. AR w Lublinie, 2006 R. Kala : Elementy wnioskowania parametrycznego dla przyrodników, Wydawnictwo AR w Poznaniu, 1999 R. Kala : Wprowadzenie do statystyki i ekonometrii. Wyd. AR Poznań J. Koronacki, J.Mielniczuk : Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. WNT, 2001 W. Krysicki i inni : Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, PWN, 1986 E. Niedokos : Zastosowania rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej, Wydawnictwo AR ,Lublin, 1984 Towaroznawstwo Wykład I 2 Podstawowe poj ę cia statystyczne Populacja jest to zbiór obiektów dla których badamy jedną lub więcej cech. Przykłady: - populacja studentów w Polsce, cechą mo e być średnia ocen z któregoś semestru, dochód na członka rodziny itp; - populacja mę czyzn w Polsce, cechą mo e być wzrost, waga, odsetek daltonistów; - populacja ziemniaków określonej odmiany, cechą mo e być zawartość skrobi; - populacja próbek mleka, cechą mo e być zawartość białka, tłuszczu; - populacja detali produkowanych przez fabrykę, cechą mo e być wytrzymałość detali na zginanie - populacja konserw pewnego rodzaju, cecha- zawartość szkodliwej substancji; - populacja wyników pomiarów wykonanych w pewnym doświadczeniu fizycznym lub chemicznym o ustalonych warunkach , cecha- w zale ności od tego co jest mierzone. Czasem mo na zbadać całą populację (badania gospodarstw domowych prowadzone przez GUS), ale częściej nie, poniewa : - zbyt liczna (często nieskończona jak np populacja wyników pomiarów), - du e koszty, - badanie jest niszczące (np. badanie jakości konserw lub badania wytrzymałościowe).
(…)
…
12-14
liczebności ni
1
częstość
względna
0,025
częstość
skumulowana
0,025
14-16
2
0,050
0,075
16-18
15
0,375
0,450
18-20
16
0,400
0,850
20-22
4
0,100
0,950
22-24
2
0,050
1,000
40
1
Na podstawie szeregu mo na
narysować histogram:
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
12
14
16
18
20
22
24
7
Towaroznawstwo
Wykład I
Zasady konstrukcji szeregu rozdzielczego dla cechy ciągłej:
1. Określić rozstęp w próbie
2. Ustalić…
… i
otrzymano:
18
13
17
21
17
18
19
20
20
13
17
15
18
18
18
22
20
15
21
17
20
16
18
18
20
16
12
15
19
18
20
18
17
21
15
17
11
17
17
24
16
21
16
18
16
19
19
13
Zrobić szereg rozdzielczy, obliczyć na jego podstawie średnią arytmetyczną i wariancję,
narysować histogram.
Zadanie domowe
Zebrano dane dotyczące zawartości tłuszczu w serze w 50 zakładach mleczarskich.
Otrzymano:
zaw. tłuszczu
(%)
20-22
22-24
24-26…
…
93,6
93,6
= 18,72
5
6,208
S2 =
6 ,208
= 1,552
4
S ≈ 1,246
Du a próba
Jeśli próba jest du a (liczna) to mo na zbudować dla niej szereg rozdzielczy.
Wprowadźmy tu rozró nienie cech na skokowe i ciągłe.
Cecha skokowa to taka, która przyjmuje skończoną ilość wartości (np. ilość
dzieci w rodzinie, ilość ziaren w kłosie, ilość elementów wadliwych w partii
towaru). W du ej (licznej) próbie wartości cechy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)