To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podporowy węzeł dolny kratownic
Podporowy węzeł dolny kratownicy (ze ściskanym pasem dolnym —rys. 6.27a) jest połączony ze słupem w styku doczołowym. W celu ułatwienia montażu w styku tym zastosowano „stołeczek". Rozciągane pasy górne wiązara uciąglono, dołączają je na śruby w styku zakładkowym do blachy przyspawanej do słupa.
W rozwiązaniu pokazanym na rys. 6.27b wiązary uciąglono w stykach doczołowych pasów górnego i dolnego wieloprzęsłowej kratownicy dachowej. Czołowe blachy w połączeniu pasów dolnych są odpowiednio dłuższe i stanowią element przekazujący obciążenie na słup. W węźle górnym tego styku montażowego rozciągane pasy kratownicy z ceowników wyposażono w blachy czołowe odpowiedniej grubości. Elementy wysyłkowo-montażowe wiązara są połączone ze sobą na śruby w górnym i dolnym stykach doczołowych. Do blach czołowych węzłów górnego i dolnego są przyspawane pojedyncze kątowniki słupka podporowego.
Te kątowniki są połączone przykręcanymi na śruby przewiązkami i tworzą słupek podporowy o przekroju krzyżowym.
W kratownicach o dużych rozpiętościach (najczęściej przekraczających 18,0 m) stosuje się styki montażowe, sytuowane zazwyczaj w środku rozpiętości dźwigara kratowego. Do ich wykonania używa się połączeń na śruby zwykłe lub wysokiej wytrzymałości, rzadziej zaś połączeń spawanych. Styki śrubowe należy projektować z warunku nośności prętów ustroju jako połączenia zakładkowe kategorii C lub doczołowe kategorii F.
Elementy wysyłkowo-montażowe kratownic jednoprzęsłowych scala się na poziomie terenu, a następnie podnosi na miejsce wbudowania, opierając z reguły na słupach. Należy zaznaczyć, iż podział konstrukcji na elementy wysyłkowo--montażowe powinien być spójny z istniejącymi uwarunkowaniami realizacji obiektu (gabarytami transportowymi na trasie przejazdu z wytwórni na plac budowy, sprzętem montażowym, którym dysponuje wykonawca, itp.). Stąd też na tym etapie projektowania należy opracować wstępną koncepcję realizacji i montażu obiektu, gdyż wymagania montażowe mogą mieć wpływ na przyjęty sposób podziału kratownicy na elementy wysyłkowo-montażowe. Podziału tego dokonuje się, projektując styki montażowe przesunięte poza blachę węzłową lub w węźle. W pierwszym przypadku przecina się pręt w pobliżu węzła (rys. 6.28a), w drugim zaś węzeł (rys. 6.28b).
Na rysunku 6.29 przedstawiono przykładowe konstrukcje styków montażowych prętów kratownic. Połączenie spawane (rys. 6.29a) występuje rzadko, a zastosowana śruba montażowa służy do wstępnego zespolenia elementów. Na rysunkach 6.29b i c pokazano zakładkowe połączenie prętów o przekroju złożonym z dwóch kątowników oraz teownika.
Doczołowe styki śrubowe prętów rozciąganych o przekroju ceowym i dwute-owym pokazano na rys. 6.29d i f. W prętach ściskanych w takich połączeniach stosuje się mniejszą liczbę śrub oraz cieńsze blachy czołowe. Niekiedy pręty dołącza się w stykach montażowych do blach węzłowych kratownicy (rys. 6.29e).
(…)
…. Blachy czołowe tych połączeń muszą być odpowiednio grube, aby rozwarcie styku było równomierne (minimalny wpływ efektu dźwigni na nośność połączenia).
Styki rur kolistych, kwadratowych i prostokątnych mogą być kształtowane jako połączenia zakładkowe (rys. 6.29k, 1). W tym celu do rur spawa się boczne blachy węzłowe (skrzydełka), które są nakrywane dwustronnie nakładkami, a następnie łączone śrubami…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)