Pedagogika społeczna - egzamin, pytania i odpowiedzi- pedagogika

Nasza ocena:

5
Pobrań: 623
Wyświetleń: 7385
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika społeczna - egzamin, pytania i odpowiedzi- pedagogika - strona 1 Pedagogika społeczna - egzamin, pytania i odpowiedzi- pedagogika - strona 2 Pedagogika społeczna - egzamin, pytania i odpowiedzi- pedagogika - strona 3

Fragment notatki:

Pytania i odpowiedzi z pedagogiki społecznej. Notatki na egzamin z pedagogiki. 22 strony w formacie doc. Wśród zagadnień pojawiających się w notatce można znaleźć: pozytywizm, pedagogika, społeczna, analfabetyzm, oświata dla ludu, praca u podstaw, praca organiczna, Herbert Spencer, utylitaryzm, Helena Radlińska, Studium Pracy Społeczno Oświatowej, kompensacja społeczna, kurator sądowy, kompensacja bezpośrednia, kompensacja pośrednia, wychowawcza, profilaktyka społeczna, typy przywódców, grupy rówieśnicze, funkcje rodziny, cechy rodziny jako grupy społecznej, metody organizowania środowiska lokalnego, organizowanie pracy środowiskowej, wgląd w cechy osobowościowe jednostki, bezpośrednie oddziaływanie poprzez otoczenie społeczne, praca z jednostką, praca socjalna, zasada komunikacji, zasada komunikacji, zasada samoświadomości, zasady pracy grupowej, etapy procesu grupowego. Ponadto w treści notatki można napotkać następujące zagadnienia: realizacja celu grupowego, przedmiot zainteresowania pedagogiki społecznej, obszary zainteresowań pedagogiki społecznej, działalność socjalno ? wychowawcza, opiekuńczo ? wychowawcza, mała ojczyzna, wychowanie, kształtowanie osobowości, manipulacja, stymulacja rozwoju, wychowanie równoległe, ogniwa edukacji, potrzeby ludzkie, instytucje społeczne, zadania pedagogiki społecznej, wspólnota, stowarzyszenia, różnice między wspólnotą a stworzyszeniem, tolerancja, kultura, S. Czarnowski, cechy wsi.

Pedagogika społeczna-pytania i odpowiedzi na egzamin.
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA.1.Jakie wspólne idee łączyły pozytywizm i pedagogikę społeczną. Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce miał podobne uwarunkowania jak na świecie, ponadto specyficzna sytuacja ekonomiczna i polityczno - społeczna po 1864 roku po upadku powstania styczniowego występujący dość powszechnie zaniedbanie kulturowe, brak poczucia polskości, analfabetyzm, przyczyniły się do propagowania jednak poza szkołą pozytywistycznych haseł ,, praca u podstaw”, ,,oświata dla ludu'. Potrzeba poznania środowiska społecznego poza szkołą była w Polsce szczególnie uzasadniona z uwagi na rozwój sieci kół samokształceniowych i innych inicjatyw oświatowych.Praca u podstaw- Była to praca dla ludu i nad ludem, którą pojmowali pozytywiści jako obowiązek nawiązywania przez ziemiaństwo i inteligencję kontaktów ze wsią, celem dźwignięcia chłopów na wyższy poziom kultury umysłowej, przez to świadomości narodowej. Dążenia te, zamykające się w założeniach omawianego hasła, wynikały z wiary w możliwość harmonijnej współpracy wszystkich warstw dla dobra ogólnego. Praca organiczna Herbert Spencer wysunął koncepcję traktowania społeczeństwa jako żywego organizmu, którego właściwe funkcjonowanie może zapewnić tylko prawidłowa działalność wszystkich organów. Aby społeczeństwa osiągały coraz wyższe stadia rozwoju, muszą pomnażać swe bogactwa, doskonalić wszystkie dziedziny gospodarki i kultury. Dlatego propagować trzeba działalność ludzi z inicjatywą, z konkretnym fachem w ręku, przedsiębiorczych dziedziców, pomysłowych i wykształconych inżynierów, gdyż w nich jest droga prowadząca do aktywizacji innych, do podniesienia i unowocześnienia gospodarki i wreszcie do ogólnego dobrobytu kraju. Należało więc wszczepić narodowi zasadę utylitaryzmu, by przekonać o konieczności działania na rzecz wspólnego dobra. W ówczesnej prasie tak definiowano tę zasadę: "Utylitaryzm, to owa wielka społeczna zasada, która nakazuje człowiekowi być użytecznym wszędzie i zawsze, uczy stawiać sobie jasno określony

(…)

… zespół wpływów wychowawczych. Pozytywne wpływy rozwojowe ograniczają lub niwelują zj Schemat postępowania organizacyjnego Etap 1. Rozpoznanie , diagnoza potrzeb , braków , zagrożeń oraz rozpoznanie i jakby inwentaryzacja sił społecznych . Następnie rozpoznanie instytucji i organizacji zdolnych do prowadzenia samodzielnie pracy społecznej i we współdziałaniu z innymi Odkrycie idei , które mogą być osnową…
… zasada indywidualizacji) ; Ř nie można pomagać prędko , bez namysłu , częściowo , ale należy przeprowadzić rozpoznanie warunków życiowych jednostki , jej stosunku do otoczenia ; Ř pracownik socjalny (caseworker) oprócz zdolności wrodzonych musi posiadać także wiedzę nabytą doświadczeniami i specjalizacją . Podstawowe wartości podejścia funkcjonalnego w pracy socjalnej to : Ř respektowanie godności i wartości każdej jednostki ; Ř dbałość o to , by każdy miał możliwość samorealizacji jako osobowość pełna i wnosząca swój wkład w społeczeństwo; Ř dbałość o to , by społeczeństwo jako całość , poprzez swoje instytucje i politykę , sprzyjało i popierało takie możliwości . Procedurę postępowania pracownika socjalnego , podejmującego trud pracy metodą indywidualnych przypadków , dzieli autor na trzy etapy : Ř…
… wartości wychowawczych i patologii zachowań dewiacji Ř Media, telewizja, multimedia w aspekcie szans rozwoju człowieka i zagrożeń Ř Problem przemian zachodzących w środowisku życia człowieka na skutek transformacji społ., polit., ekonomicznej, kulturowej. Skutki tej transformacji: bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, wzrost agresji, przestępczość. Bada te problemy z punktu widzenia dziecka, funkcjonowania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz