Pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, surdopedagogika,w tyflopedagogika - pedagogika

Nasza ocena:

5
Pobrań: 924
Wyświetleń: 7322
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, surdopedagogika,w tyflopedagogika - pedagogika - strona 1 Pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, surdopedagogika,w tyflopedagogika - pedagogika - strona 2 Pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, surdopedagogika,w tyflopedagogika - pedagogika - strona 3

Fragment notatki:

Obszerne opracowanie na 14 stron w formacie doc. Pytania i odpowiedzi na egzamin z pedagogiki. W tekście można zapoznać się z takimi zagadnieniami jak: wspólne elementy definicji trudności w uczeniu się, trudności w nauce, klasyfikacja i cechy trudności w uczeniu się, dzieci z trudnościami w uczeniu się, dysfunkcje neurologiczne, nietypowy przebieg rozwoju, trudności w szkole, zaburzenia funkcji percepcyjnych, problemy z przetwarzaniem informacji, nadpobudliwość, objawy nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi, ADHD, dysleksja rozwojowa, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia, oligofrenopedagogika, etiologia upośledzenia umysłowego. Ponadto napotkać można następujące tematy: zaburzenia poznawcze, emocjonalno-motoryczne, zaburzenia mowy, problemy z orientacją przestrzenną, stopień upośledzenia, kryteria diagnostyczne upośledzenia umysłowego, debilizm, imbecylizm, idiotyzm, mowa agramatyczna, nieprawidłowe kojarzenie, rozwój orientacyjno-poznawczy, metody porozumiewania się osób niesłyszących, stopnie upośledzenia słuchu, praktyka rewalidacji surdopedagogiki, przyczyny wad wzroku, awitaminoza, niewidomi, niedowidzący, słabo widzący, rewalidacja osób niedowidzących i niewidomych, pedagogika osób niesprawnych ruchowo, czynniki ryzyka MPD, postacie porażenia mózgowego, metoda Kabata, metoda Sherbourne, stopnie MPD wg Ingrama.

1,PEDAGOGIKA OSÓB Z TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ
Jakie są wspólne elementy definicji trudności w uczeniu się? Scharakteryzuj dzieci z trudnościami w uczeniu się.
Neurologiczne dysfunkcje
Nietypowy przebieg rozwoju
Trudności w szkole
Rozbieżności między możliwościami osoby a jej osiągnięciami
Wieloczynnikowa etiologia
Nieuzasadnione do końca przekonanie o przeciętnej lub ponadprzeciętnej inteligencji osób z trudnościami w uczeniu się
--Dzieci z trudnościami w uczeniu się nie są upośledzone umysłowo, nie ujawniają zaburzeń emocjonalnych, nie stwierdza się u nich defektów sensorycznych, ich rodziny reprezentują status socjoekonomiczny, który można określić jako prawidłowy --ich charakterystyka
Zaburzenia w funkcjach percepcyjnych i percepcyjno motorycznych oraz koordynacji ruchowej
Problemy z identyfikacją, reprodukcją, i przetwarzaniem informacji
Problemy z utrzymaniem pisma w linii, z orientacją przestrzenną, z wykonywaniem czynności ruchowych, odtwarzaniem działających bodźców wzrokowych lub słuchowych
Nadpobudliwość i zaburzenia uwagi
Nadpobudliwość w sferze ruchowej, emocjonalnej lub poznawczej (zbędne ruchy, szybkie powstawanie reakcji uczuciowych i ich nieadekwatności do siły bodźca, zmienność nastrojów, lękliwość)
Trudności w koncentracji uwagi
Zaburzenia pamięci i myślenia
Kłopoty z odtwarzaniem prostych bodźców wzrokowych czy słuchowych, jak i z zapamiętywaniem zamierzonym
Brak rozwoju metapoznania
Zaburzenia w rozwoju języka
Kłopoty z formułowaniem myśli, niechętnie się wypowiadają, niechętnie słuchają tekstów mówionych lub czytanych
Zaburzenia artykulacji, nie potrafią opanować gramatyki
Braki w umiejętnościach szkolnych
Trudności w opanowaniu czytania, pisania i liczenia
Trudności w rozumieniu opanowanej wiedzy, w przyswajaniu języków
Trudności z językami obcymi, geografią, geometrią
Nieprawidłowości w rozwoju emocjonalnym i społecznym (trudności adaptacyjne)
Są mało popularne wśród rówieśników
Przez dorosłych są często krytykowane
2,Klasyfikacja i cechy trudności w uczeniu się -- kryterium ( stopień ciężkości zaburzeń)
Lekki
Umiarkowany
Znaczny
--kryterium (zakres zaburzeń; Komatowska, Losiowski) Glob

(…)

…; pogadanka, opowiadanie, opis, praca z książką
Metody oparte na obserwacji; pokaz, pomiar
Metody oparte na działaniu praktycznym; zajęcia praktyczne, metoda laboratoryjna
4.TYFLOPEDAGOGIKA
1.Wyjaśnij mechanizm funkcjonowania narządu wzroku i podaj dysfunkcje
Budowa narządu wzroku- widzenie umożliwiają trzy rodzaje czynności
Czynności motoryczne gałek ocznych, które ukierunkowują je na bodziec wzrokowy
Czynności optyczne- wiązka światła kierowana jest na siatkówkę oka
Czynności wzrokowe-przekazywanie pobudzenia nerwowego przez nerwy wzrokowe do okolic mózgu odpowiedzialnych za widzenie i w których powstają obrazy widzianych przedmiotów
Widzenie centralne ( ostrość wzroku) - widzenie plamką żółtą umożliwia widzenie małych przedmiotów ( liter, cyfr)
Widzenie obwodowe ( pole widzenia, widzenie komunikacyjne…

Niezborność i nadmiar ruchów tułowia, kończyn i twarzy
Odruchy są wzmożone
Występują zaburzenia mowy, głównie typu dysatrii ( trudności w wyartykułowaniu dźwięków mowy spowodowane nieprawidłowym napięciem mięśni aparatu mowy oraz zaburzenia ich kontroli i koordynacji)
Sprawność umysłowa jest dobra
Typ ataktyczny- u ok. 5% Uszkodzenie móżdżku (równowaga)
Trudności w utrzymaniu równowagi
Brak koordynacji…
… lub obustronną. Jest to najrzadziej spotykana postać mózgowego porażenia dziecięcego. Przyczyny wywołujące zaburzenia rozwojowe i uszkodzenia móżdżku są najczęściej wrodzone. Często występujące objawy: zaburzenia koordynacji ruchów utrudniające utrzymanie równowagi i drżenia zamiarowe. Poziomu umysłowy chorych dzieci jest najczęściej prawidłowy. Postać pozapiramidowa- charakteryzuje się występowaniem ruchów…
… układu nerwowego jest najczęściej, wysoki poziom bilirubiny spowodowany konfliktem serologicznym. Poziom rozwoju umysłowego dzieci z tą postacią mózgowego porażenia dziecięcego jest w większości prawidłowy. Często natomiast występuje niedosłuch typu odbiorczego lub głuchota oraz zez. Stwierdza się też zaburzenia mowy. 2

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz