To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PEDAGOGIKA PRAGMATYZMU
John Dewey (1859-1952)
uczenie się przez doświadczenie i działanie
indywidualizm pedagogiczny
edukacja i demokracja. Dewey krytykował przeszłość i odrzucał sposób kształcenia oparty na przekazywaniu materiału, kształcenia zawierającego gotową wiedzę. Tradycyjna edukacja nauczycieli narzucała metody i treści kształcenia z góry. Szkoła jest miejscem wymiany doświadczeń i przez to się uczymy. Nauczyciel powinien rozszerzać doświadczenia uczniów i opierać się na nich. Zadaniem nauki nie jest podanie gotowej, niezawodnej wiedzy ale przyjęcie roli przewodnika w procesie edukacyjnym. Jeśli dziecko może oprzeć się na doświadczenia i wzrasta jego motywacja i efektywność.
Reakcje dziecka są odmienne w zależności od jego charakteru - ujęcie subiektywne. Warunki życia dziecka też są odmienne - ujęcie obiektywne w kontekście społecznym. Respektowanie - szacunek dla indywidualnych różnic. Trzeba się koncentrować na tym co jest w jednostce nietypowe i niepowtarzalne.
Nacisk na współdziałanie jako postawa edukacyjnej aktywności człowieka. Demokracja jest tu związana z dążeniem pragmatystów do osiągnięcia równowagi społecznej.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)