To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PEDAGOGIKA PERSONALISTYCZNA
Główny przedstawiciel: Emanuel Mounier 1905-1950 , natomiast w Polsce: Pieter, Rykowski
Ten kierunek jest wciąż popularny na całym świecie.
Do podstawowych kategorii w pedagogice personalistycznej trzeba zaliczyć takie pojęcia jak:osoba i wspólnota,
W tej koncepcji podkreślana jest struktura pojedynczości (osoba jedyna w sobie), z drugiej strony podkreśla się bycie tej osoby dla (dla społeczności, wspólnoty), czyli podkreśla się jej funkcjonowanie we wspólnocie (społeczności).
WYCHOWANIE I NAUCZANIE WG. PERSONALIZMU:
Człowiek się ustawicznie rozwija
wychowanie zdaniem K. Schallera to procesy i sposoby które istocie ludzkiej pozwalają odnaleźć się w swoim człowieczeństwie
cel wychowania to uzdalnianie podmiotu - wychowanka, do przyjęcia kierownictwa nad własnym procesem rozwoju
wzbudzenie osoby w wychowanku, PODSTAWOWE LINIE ( DZIEDZINY) ROZWOJU WYCHOWAWCZEGO:
wychowanie fizyczne,
wychowanie intelektualne,
wychowanie moralne,
wychowanie społeczne,
wychowanie religijne,
Relacja wychowawca/nauczyciel - wychowanek/uczeń
układ oparty na szacunku, zrozumieniu osobowości, współpracy, nie narzucaniu woli przez nauczyciela.
wychowanek - pierwszy i podstawowy czynnik wychowania
wychowawca - kooperator, współpracownik
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)