Pedagogika kultury - wartości - omówienie (sem. IV)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 1078
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika kultury - wartości - omówienie (sem. IV) - strona 1

Fragment notatki:

Dr. W. Żardecki, Pedagogika kultury, WARTOŚCI- rozumienie pojęcia i proponowana typologia. Wartość/wartości - rozumienie pojęcia (autor/autorzy) i proponowana typologia. a) rozumienie pojęcia Jan Szczepański pisze, że WARTOŚĆ to „ dowolny przedmiot materialny lub idealny, idea lub instytucja, przedmiot wyimaginowany lub rzeczywisty, w stosunku do którego jednostki lub zbiorowość przyjmują postawę szacunku, przypisują mu ważna role w życiu i dążenia do jego osiągnięcia”
Za WARTOŚCI T . Parsons i E. A. Shils uznają „uogólnione i trwałe preferencje, normy lub tendencje wyboru, które kryją się pod mnóstwem szczegółowych preferencji, norm i decyzji jakie występują w codziennym życiu”.
b) proponowana typologia Janusz Sztumski * uznawane (są własnością środowiska społecznego, a równocześnie elementem norm ich postępowania
* odczuwane (należą do poszczególnych jednostek społeczeństwa) Zdzisław Cackowski * podstawowe ( właściwe dla danego systemu społecznego
* wtórne (wynikające z podstawowych, będące ich rozwinięciem lub konkretyzacją)
* indywidualne ( prywatne, stanowiące wytwór poszczególnych ludzi)
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz