1. Co jest przedmiotem pedagogiki ogólnej? Każda nauka ma swój przedmiot zainteresowań. Dla geografii jest nim powłoka ziemska i związki między działalnością człowieka i środowiskiem geograficznym. Chemię zajmują substancje, ich skład, własności i przemiany. Przedmiotem matematyki są liczby, dla geometrii punkt, przestrzeń, etyki jest moralność . A co jest przedmiotem pedagogiki? Jeżeli jest to wychowanie, to przedmiot ten ma charakter praktyczno-teoretyczny, epistemologiczno-ontologiczny. Przedmiotem pedagogiki ogólnej - zgodnie z naszą podstawową definicją - są teoretyczne podstawy pedagogiki ujęte w dziesięć kompleksów tematycznych. Jest zatem wiedzą na temat treści pedagogiki, wiedzą którą można epistemologicznie (poznawczo) ustrukturalizować i ostatecznie odnieść do zbiorów tematycznych pedagogiki.
Przykłady takich struktur podam na kolejnych wykładach. Jedną z tych koncepcji jest propozycja pedagogiki ogólnej opracowana przez J. Gniteckiego. 2. Pojęcia opisujące przedmiot badań pedagogicznych * procesy: edukacja, kształcenie, wychowanie, nauczanie, uczenie się;
* człowiek, dziecko, zachowanie ludzi;
* rozwój człowieka, osobowość, zaburzenia tych procesów;
* opieka;
* polityka;
* procesy zachodzące w społeczeństwie;
* nauka i nauczanie;
* teoria edukacji, kształcenia, wychowania;
* metody zdobywania wiedzy, przekazywania wiedzy, doświadczeń, tradycji;
* metody, którymi posługują się nauczyciele i pedagodzy;
* metody obserwacji i doskonalenia ludzi;
* recepta na życie (sukces, szczęście, skuteczne działanie);
* fakty, zdarzenia, osiągnięcia i przemiany związane z procesami (edukacji, kształcenia, wychowania, nauczania i uczenia się).
3. Przedmioty pedagogiki EDUKACJA - jest to ogół oddziaływań służących formowaniu się zdolności życiowych człowieka. WYCHOWANIE - świadomie organizowana działalność społeczna, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości człowieka. KSZTAŁCENIE - system działań zmierzających do tego, aby uczącej się j ednostce umożliwić poznanie świata, przygotowanie się do zmienienia świata i ukształtowanie własnej osobowości (W. Okoń) 4) UCZENIE SIĘ - proces nabywania względnie trwałych zmian w szeroko rozumianym zachowaniu (wiadomości, umiejętności, nawyki, postawy) w toku bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości (doświadczenia i ćwiczenia) W.Okoń 5) NAUCZANIE - jest procesem kierowania uczeniem się uczniów w toku planowanej pracy nauczyciela z uczniami (W. Okoń)
(…)
… działalności kulturalnej,
· pedagogika sportu,
· pedagogika opiekuńcza,
· pedagogika pracy,
· pedagogika czasu wolnego i inne.
V Według kryterium defektów rozwojowych i dewiacji:
· pedagogika resocjalizacyjna - modyfikacja osobowości,
· pedagogika rewalidacyjna - powrót niepełnosprawnych do „normalności”,
· pedagogika penitencjarna,
· oligofrenopedagogika - nauczanie i wychowanie upośledzonych umysłowo,
· surdopedagogika - nauczanie i wychowanie osób z wadami słuchu inne.
VI Według podejmowanych problemów badawczych:
· politologia oświaty,
· pedagogika społeczna,
· pedagogika kształcenia zawodowego,
· pedagogika specjalna,
· pedagogika porównawcza,
· pedagogika systemów oświatowych,
· pedeutologia i inne.
Autorka…
…,
· Cybernetyka,
· Prakseologia (nauka o skutecznym działaniu),
· Logika z metodologią nauk i naukoznawstwem,
· Estetyka (nauka o pięknie),
· Etyka (nauka o moralności).
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)