Organizacja przestrzenno-funkcjonalna pasażerskich dworców kolejowych. Organizacja przestrzenna dworców kolejowych polega na: · Układzie stacyjnym dworców: a) Dworce czołowe – perony i dworce w jednym poziomie bez potrzeby pokonywania wysokości przez pasażerów. b) Dworce przelotowe – ( In. Przechodnie) oraz czołowo- przelotowe – przejście po peronie stosunkowo krótkie, komunikacja planowana w połowie peronu. Możliwość wyodrębnienia ruchu pasażerów przyjeżdżających oraz odjeżdżających. · Wzajemne położenie strefy kolejowej i miejskiej: a) Relacja strefa kolejowa i miejska.- lokalizacja dworców - centrum miasta ( dworce czołowe ) – duże miasta - obszary podmiejskie ( system wielu dworców ) b) Relacja strefa kolejowa i miejska: - Dworce obok torów - np. Tczew, Gdynia, budynek po stronie torów, po której spodziewany jest największy napływ podróżnych, strefa miejska i perony na ten samej wysokości. - Dworce nad torami- Warszawa centralna, kolejno nad sobą znajduje się strefa kolejowa, dworzec i strefa miejsca, - Dworce pod torami - Kraków Nowy Główny, ograniczony dostęp światła dziennego, trudności instalacyjne i konstrukcyjne. · Wielkości i charakter ruchu pociągów: Wielkość dworców należy planować dla perspektywy długoterminowej. Liczba obsługiwanych podróżnych wynika z wielkości miasta. a) Dworce małe ( 5.000-20.000 mieszkańców/ dzień ) przeważnie 1 perony b) Dworce średnie (20.000-100.000 os/ dzień ) c) Dworce duże ( 100.000 os/ dzień ) Charakter ruchu : a) Dworce ruchu dalekobieżnego – ruch dalekobieżny, ruch regionalny; b) Dworce i przystanki ruchu podmiejskiego – ruch podmiejski, godz szczytu 6-9 i 14-18 c) Dworce kombinowane - zintegrowane węzły transportowe np.. kolejowo- autobusowe, kolejowo- lotnicze, kolejowo-portowe d) Dworce specjalne – dworce graniczne Podstawowe zasady funkcjonalne: a) Wyodrębnienie i nie przecinanie się tras podróżnych przyjeżdżających i odjeżdżających, b) Układ planu minimum dojścia na perony, c) Skrócenie do minimum dojścia na perony, d) Unikanie „ straconych wysokości „ Program funkcjonalny dworców kolejowych powinien ponadto posiadać np.: a) Pomieszczenie podstawowej obsługi kolejowej np. kasa biletowa b) Usługi towarzyszące np. gastronomia, kasy PKS, urząd pocztowy c) Pomieszczenie administracyjne i służbowe d) Pomieszczenia techniczne np. magazyny
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)