Organizacja pasażerskich dworców kolejowych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 140
Wyświetleń: 994
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Organizacja pasażerskich dworców kolejowych - strona 1

Fragment notatki:

Organizacja przestrzenno-funkcjonalna pasażerskich dworców kolejowych.      Organizacja przestrzenna dworców kolejowych polega na:    ·  Układzie stacyjnym dworców:  a) Dworce czołowe – perony i dworce w jednym poziomie bez potrzeby pokonywania  wysokości przez pasażerów.  b) Dworce przelotowe – ( In. Przechodnie) oraz czołowo- przelotowe – przejście po peronie  stosunkowo krótkie, komunikacja planowana w połowie peronu. Możliwość wyodrębnienia  ruchu pasażerów przyjeżdżających oraz odjeżdżających.    ·  Wzajemne położenie strefy kolejowej i miejskiej:  a) Relacja strefa kolejowa i miejska.- lokalizacja dworców  - centrum miasta ( dworce czołowe ) – duże miasta  - obszary podmiejskie ( system wielu dworców )  b) Relacja strefa kolejowa i miejska:  -  Dworce obok torów - np. Tczew, Gdynia, budynek po stronie torów, po której spodziewany  jest największy napływ podróżnych, strefa miejska i perony na ten samej wysokości.  -  Dworce nad torami-  Warszawa centralna, kolejno nad sobą znajduje się strefa kolejowa,  dworzec i strefa miejsca,  -  Dworce pod torami - Kraków Nowy Główny, ograniczony dostęp światła dziennego,  trudności instalacyjne i konstrukcyjne.    ·  Wielkości i charakter ruchu pociągów:  Wielkość dworców należy planować dla perspektywy długoterminowej. Liczba  obsługiwanych podróżnych wynika z wielkości miasta.  a) Dworce małe ( 5.000-20.000 mieszkańców/ dzień ) przeważnie 1 perony  b) Dworce średnie (20.000-100.000 os/ dzień )  c) Dworce duże ( 100.000 os/ dzień )    Charakter ruchu :  a) Dworce ruchu dalekobieżnego – ruch dalekobieżny, ruch regionalny;  b) Dworce i przystanki ruchu podmiejskiego – ruch podmiejski, godz szczytu 6-9 i 14-18  c) Dworce kombinowane - zintegrowane węzły transportowe np.. kolejowo- autobusowe,  kolejowo- lotnicze, kolejowo-portowe  d) Dworce specjalne – dworce graniczne      Podstawowe zasady funkcjonalne:  a) Wyodrębnienie i nie przecinanie się tras podróżnych przyjeżdżających i odjeżdżających,  b) Układ planu minimum dojścia na perony,  c) Skrócenie do minimum dojścia na perony,  d) Unikanie „ straconych wysokości „    Program funkcjonalny dworców kolejowych powinien ponadto posiadać np.:  a) Pomieszczenie podstawowej obsługi kolejowej np. kasa biletowa  b) Usługi towarzyszące np. gastronomia, kasy PKS, urząd pocztowy  c) Pomieszczenie administracyjne i służbowe  d) Pomieszczenia techniczne np. magazyny  ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz