Dworce czołowe, charakterystyka stacji - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 924
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dworce czołowe, charakterystyka stacji - wykład - strona 1 Dworce czołowe, charakterystyka stacji - wykład - strona 2 Dworce czołowe, charakterystyka stacji - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Podstawy eksploatacji obiektów transportu lądowego    Dworce czołowe    Perony i tory w jednym poziomie - bez potrzeby pokonywania wysokości przez pasażerów  •     PotoM podróżnych spotykają się na tych samych trasach - kolizje na całej długość peronów  •     Niekorzystne dla odpraw pociągów -potrzeba dodatkowych czynności (cofanie zmiana czoła  pociągu) - odprawa 2 fazy dłuższa (jeśli lokomotywa pracuje tylko jednostronnie)- ok. 20-30 min. -  czas!  •     Niezbędna duża liczba krawędzi peronowych  •     Ograniczone możliwości rozbudowy    Stacje - 2. relacja strefa  kolejowa i miejska        Lokalizacja dworców  •  Centrum miasta (dworce czołowe) -duże miasta  •  Obszary podmiejskie (system wielu dworców)  Jeden dworzec centralny miasta -efektywniejszy niż kilka mniejszych rozrzuconych po powierzchni  miasta  O charakterze dworca decydują:  1.   Układ stacyjny (czołowy i przelotowy)  2.   Wzajemne położenie strefy kolejowej i miejskiej  3.   Wielkość i charakter ruchu pociągów    Stacje  1  układ stacyjny    Przejfeia po peronie stosunkowo krótki* - komunikacja pionowa w połowie peronu  Możliwość wyodrębnienia ruchu pasażerów przyjeżdżających l odjeżdżających  Czas odprawy pociągów stosunkowo krótki (po postoju natychmiast zwalnia tor) - większe  przelotowość  Mniejsza powierzchnia strefy kolejowe]  Istnieje i reguły możliwości rozbudowy  Perony l tory na różnych poziomach - konieczność co najmniej jednokrotnego pokonania - wysokości (schodyAunele/kladW)    Stacje - 2. relacja strefa kolejowa i miejska  1.   Dworce obok torów  2.   Dworce nad torami  3.   Dworce pod torami  •    Dworce wielopoziomowe  Zacieranie się granic stref - nakładanie funkcji (brak prawa warstwowego w Polsce) - problem  świadczeń inwestycyjnych i eksploatacyjnych    2. relacja strefa kolejowa i miejska  Dworce obok torów  (Stralsund, Tczew, Breclav/Gdynia,}  -   Budynek po stronie torów, po której spodziewany jest największy napływ podróżnych  -   Niekorzystne dublowanie usług po obu stronach  -   Strefa miejska l perony na te] samej wysokości - konieczność dwukrotnego pokonywania wysokości  (tunel/kładka), o ile nie jest to dworzec czołowy  -   Strefa miejska l dworzec powyżej poziomu peronów (fory w wykopie) - jednokrotne pokonywanie  wysokości (otwarty lub kryty pomost-kładka)  -   Strefa miejska poniżej dworca (dojście tunelem - nie ma problemu ze skrajnią taboru jak w  przypadku kładki) 

(…)


(Warszawa Centr,. Lebecka, Hamburg)
• Stosuje się:
- w warunkach ograniczonych możliwości terenowych
- Z możliwością utworzenia dużego placu przydworcowego
- Gdy tory są poniżej strefy miejskiej
' Kolejno nad sobą znajdują się:
- Strefa kolejowa
- Dworzec l strefa miejska
• Droższe od układu bocznego, ale dające oszczędności eksploatacyjne
Konieczność sztucznego oświetlenia peronów i części pomieszczeń…
… przykrycia peronów
Berlin Hbf
• 300 000 pasażerów na dzień
• 1600 pociągów na dzień (dalekobieżnych, regionalnych, metropolitalnych)
Centra handlowe (ponad 80 sklepów) &-22h
*
• Darmowy dostęp do intelektu (wifi)
• 24/7 miejsc parkingowych (860 łącznie)
- 15 min darmowe
- 1 godzina-2 EUR
- 24 h-20 EUR
• Wypożyczalnie samochodów (1. piętro)
• Powiązania komunikacyjne
S-Blhn
.4 IM. Kasi. sis
U Sihn
U55…
… osób
• Podróż autobusem kontynuuje 35 - 50% pasażerów (350-500 osób)
• Aby w ciągu 0,5 godz. rozwieźć pasażerów należy zapewnić w tym czasie 8-10 autobusów
dalekobieżnych
• Koordynacja rozkładów jazdy (skomunikowanie) - podobny system pracy -dobowy
• Bilety kombinowane (kolejowo-autobusowe)
• Wspólny program obsługi pasażerów
• Niezbędne oddzielne zaplecze techniczne dla autobusów
Program funkcjonalny…
…) - jednokrotne pokonywanie
wysokości (otwarty lub kryty pomost-kładka)
- Strefa miejska poniżej dworca (dojście tunelem - nie ma problemu ze skrajnią taboru jak w
przypadku kładki)
Specyficznym przypadkiem jest tzw. układ wyspowy (tory po obu str. budynku)
Stacje - 2. relacja strefa kolejowa i miejska
Dworce nad torami
(Warszawa Centr,. Lebecka, Hamburg)
• Stosuje się:
- w warunkach ograniczonych możliwości…

Uzależnienie od siebie przykrycia peronów l konstrukcji dworca
• Trudności instalacyjne
Stacje - 2. relacja strefa Dwór™ podkorami
kolejowa i miejska
• Zwykle, gdy tory na estakadzie
• Mniej korzystne od dworców nad torami, ze względu na ograniczenie terenów na trasy
manewrowe i postojowe
• Ograniczony dostęp światła dziennego
• Trudności instalacyjne i konstrukcyjne
• Pełna swoboda w kształtowaniu elementów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz