Zinterpretuj przygodę Odyseusza z Kirke.
Należy zadać sobie pytanie - co zrobić aby pożądanie seksualne nie cofało człowieka do zwierzęcości? Należy odwołać się do jakiegoś innego świata, to czegoś co jest wyżej, ponad człowiekiem. Trzeba uzyskać uprawomocnienie w świecie szeroko rozumianych bogów. Kiedyś ludzka cielesność nie była suwerenna !
Zinterpretuj przygodę Odyseusza z Syrenami.
Odyseusz mógł słyszeć śpiew syren, mógł obcować z pięknem, dzięki temu, że miał przy sobie ludzi, którzy byli gotowi z tego piękna zrezygnować. Można wysnuć wniosek, że piękno jest nie dla każdego, innymi słowy Ktoś nie śpi, aby spać mógł ktoś
Zinterpretuj przygodę Odyseusza na wyspie Heliosa.
małe główki po raz pierwszy o sobie zadecydowały, zaczęły myśleć, jednak coś poszło na nie tak. Dlaczego? Być może taka szansa pojawiła się zbyt szybko.
Zinterpretuj przygodę Odyseusza na dworze króla Feaków.
Odyseusz uświadomił sobie, że nie jest tak mocny, na jakiego kreują go pieśni, uświadomił sobie kruchość - jest śmiertelny. Co zrobić aby trwać po śmierci? Pamięć heterogeniczna (biologiczna) - w tym celu mężczyzna szuka kobiet; zapisanie się w pamięci poprzez pozostawienie potomka. Nie jest to jednak pamięć trwała; o ile pamiętamy naszych dziadków, to pradziadkowie najczęściej są już często zapomniani. Pamięć homogeniczna - w tym celu mężczyzna szuka innych mężczyzn; zyskanie jakiejś sławy, wybudowanie sobie pomnika za życia np. sława zyskana w walce - pamięć rycerska.
Jaskinia Platona: aspekty i wątki.
Ludzie siedzieli w jaskini tyłem do wyjścia, na ścianie widzieli tylko cienie. Siedzą w jaskini, ale nie zdają sobie sprawy z tego, że w niej siedzą, to ona tworzy ich świat. Żeby uświadomić sobie, że znajdują się w jaskini muszą mieć jakieś odniesienie (do nie-jaskini). Jedna osoba zrzuca łańcuchy i wychodzi; oślepia go światło, ale kiedy się przyzwyczaja zdaje sobie sprawę, że to co widział to były tylko cienie idei. Poza jaskinią istnieje wyższy świat. Chce wyprowadzić innych z jaskini. Trzeba poznawać to, co na poznanie zasługuje. Jaskinia symbolizuje świat doczesny, kajdany to to co nas łączy z tym światem, a cienie - odbicie prawdziwej idei.
Filozofowie systemowi (Platon, Kartezjusz)
Filozofowie niesystemowi (sofiści)
Istnieje świat „ponad” doczesnym
Istnieje tylko świat realny
Dlaczego Platon wraca do jaskini? Odczuwał potrzebę podzielenia się z kimś swoim odkryciem. Tak samo jak fryzjer króla Midasa, musiał się z kimś podzielić swoją wiedzą, trzymanie tego w tajemnicy było dramatem. Czy należy oświecać, uświadamiać? Platon uświadamiając mieszkańcom jaskini, zniszczył ich uporządkowany świat: radości i smutki. Czy wyjście z jaskini dało im większe szczęścia? (odwołanie do kolonizatorów).
(…)
… się kontakt z Bogiem.
- albo Bóg może wszystko, albo nie może niczego
- skąd mamy pewność, że są tylko te jedne prawa ustanowione przez Boga?
(w skrócie: Intelektualiści (tomizm) - pierwszeństwo rozumu przed zależną od niego wolą. Nie umniejsza to boskiej wolności, a gwarantuje jej sens. Woluntaryści (augustynizm) - pierwszeństwo woli, za pomocą której dokonuje się kontakt z Bogiem.)
Spór o uniwersalia Przedmiot sporu: Czy uniwersalia mają swój niezależny byt czy istnieją tylko w naszych umysłach? Spór ten toczył się nie tylko na płaszczyźnie ontologicznej, ale także teologicznej.
- Platon - skrajny realizm pojęciowy - idee istnieją w sposób obiektywny i niezależny;
- Arystoteles - umiarkowany realizm pojęciowy - idee nie istnieją niezależnie i absolutnie - istnieją w przedmiotach…
… nie zasługuje na to; nie można zajmować Go naszymi „durnymi” sprawami Kartezjański dowód na istnienie ciała i świata.
Cogito ergo sum - i chuj.
Pascal: człowiek jako trzcina. Człowiek - "trzcina myśląca" - to, że myśli sprawia, iż jest on większy od wszechświata. Pascal uważał, że człowiek jest tym stworzeniem, w którym spotykają się wszystkie szczeble hierarchii. Człowiek składa się z dwóch składników - ciała…
…
- imperatyw kategoryczny (postępujmy tak, jak byśmy chcieli, żeby zawsze postępowali inni)
- dwa warunki moralności: bezinteresowność i powszechność. Moralnie zachowujemy się, więc wtedy kiedy w danej sytuacji zachowamy się tak, jak jest to powszechnie przyjęte.
Rzeczywiste jest to co rozumne, a rozumne jest to, co rzeczywiste (Hegel) U Hegla nie wystarczy być (Cogito ergo sum), ale trzeba jeszcze myśleć…
… patrzeć na wartości moralne(etyczne). Uważa, że gdyby człowiek był wolny byłoby mniej nienawiści i więcej miłości. Moim ograniczeniem miała być tylko wolność drugiego człowieka, a nie jak wcześniej, np. tłumienie seksualności.
Skrajność poglądów Berkeley'a
- skrajny nominalizm - przedmiotów abstrakcyjnych nie ma ani w świecie, ani w umyśle.
- skrajny sensualizm - istnieje tylko to, czego doświadczamy…
… ważnych cech
Nihilizm Stirnera.
Nihilizm-pesymistyczny pogląd negujący w różny sposób istnienie, sens lub cel zjawisk przyrody. Według nihilistów ludzka egzystencja jest pozbawiona jakiegokolwiek znaczenia, celu lub zasadniczej wartości.
Stirner nie może pogodzić się z tym, że jednostka dąż do życia, że największy byt to - moje ja. Złem jest każda przyjemność, ponieważ powoduje, że ważniejsze staje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)