Macdonald „Teoria kultury masowej' (Anna Kucman; 543-554)
Charakter kultury masowej
Kultura masowa jest wynikiem rewolucji przemysłowej jak i tworzenia taniej produkcji masowej która jest wynikiem nowoczesnej techniki - powstanie filmu i telewizji
Kultura masowa powstawała jako pasożytnicza, rakowata narośl na wyższej kulturze. Kicz podkopuje wyższą kulturę i nie daje nic w zamian
Kultura masowa jest również w pewnej mierze kontynuacją dawnej sztuki ludowej, która do rewolucji przemysłowej była kulturą zwykłych śmiertelników, stanowiła spontaniczny, lokalny wyraz upodobań ludu, który kształtował ją dla własnych potrzeb, na ogół bez oglądania się na kulturę wyższą. Wyrastała samorzutnie od dołu. Kultura masowa jest narzucana odgórnie.
Odbiorcy kultury masowej są biernymi spożywcami, udział ich ogranicza się do kupna lub odrzucenia kupna
Prawo Greshama w kulturze
Podczas gdy sztuka ludowa miała swoistą wartość, kultura masowa jest zwulgaryzowanym odbiciem kultury wyższej. A wyższa kultura, mogąc dawniej lekceważyć tłum i starać trafić się do koneserów, musi teraz współzawodniczyć, albo zlać się w jedno z kulturą masową
Dobra sztuka współzawodniczy z kiczem, poważne idee współzawodniczą z handlowymi formułkami - i cała przewaga jest po jednej stronie i tutaj ujawnia się prawo Greshama działająca zarówno, gdy chodzi o obieg monet, jak w kulturze: zła moneta wypycha dobrą, bo złą łatwiej zrozumieć i więcej z niej przyjemności. Ta właśnie przystępność zapewnia kiczowi duży rynek i zarazem utrzymuje go na niskim poziomie.
Kultura homogenizowana
Kultura masowa jest dynamiczną, rewolucyjną siłą, burzącą przegrody klasy, tradycji, smaku i zacierającą kulturalnie odrębności
Homnogenizowana kultura: taka, która miesza i rozbełtuje wszystko razem
Kultura masowa jest bardzo demokratyczna - odrzuca jakąkolwiek dyskryminację
Akademizm i awangardyzm
Od 1930 r wyższa kultura próbowała bronić się przed zalewem kultury masowej w dwojaki sposób: uprawiając akademizm, czyli starając się współzawodniczyć przez imitację, uprawiając awangardyzm, czyli wycofując się ze współzawodnictwa. Akademizm jest to kicz dla elity. Znaczenie ruchu awangardy polegało na tym, że odrzucano akademizm i tym samym pośrednio kulturę masową. Robił rozpaczliwy wysilek, aby odgrodzić jakiś teren, na którym mógłby działać poważny artysta.
Dwa prądy, wyczerpawszy swą realną siłę, złączyły się na czas krótki pod egidą komunistów, po to tylko, żeby wsiąknąć w piaski pustyni, na jakiej żyjemy dzisiaj
Podział pracy
Im większy postęp techniki, tym większy podział. Artyści są alienowani od swych dzieł, brakuje indywidualizmu. Rezultaty takiej pracy są nędzne, ale imponujące dla odbiorców.
(…)
… podniet” u dzieci, które dojrzewają za szybko
Jest to wynikiem kultu młodości i sentymentalnym kultem Matki, jak gdybyśmy mieni wstręt do dojrzewania
Nauka w kulturze masowej
Rola nauki w kulturze masowej zmieniła się z racjonalnej i wpajającej szacunek dla celów, w bierną, pełną przypadku, a nawet katastroficzną.
Masy są mniej pewne siebie, kiedy mają do czynienia z nauką i istnieje cała dolna warstwa science fiction, gdzie cudowność nie jest zamknięta w granicach wiedzy.
Dla mas nauka jest najwyższą tajemnicą i kamieniem filozoficznym wyjaśniającym tajemnicę
Problem mas
Teoretycy zakładają, że kultura mas jest (wg konserwatystów) czy mogłaby być (wg liberałów) wyrazem ludu, jak folklor, podczas gdy jest ona wyrazem mas, a to duża różnica
Kultura masowa nie jest i nigdy nie będzie dobra; masy tracą…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)