To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
,Pedagogika kultury, Dom, miejsce, ojczyzna jako wartość , (sem. IV) Dom, miejsce, ojczyzna jako wartość -rozumienie tych kategorii. a)dom : Dom jest pojęciem wieloznacznym. Traktowany jako instytucja społeczna obejmuje - zdaniem A. Sicińskiego - trzy wymiary: materialny, społeczny oraz aksjologiczny.
W trzecim znaczeniu dom jest określoną wartością, zaspokajającą zarówno różnego rodzaju potrzeby materialne, społeczne, jak i symboliczne. b) miejsce: Termin „miejsce”, rozumiany w podstawowym humanistycznym znaczeniu, określa przestrzeń, którą człowiek tworzy, i która - tworzy człowieka.
To obojętny w sensie wartości, przypadkowy, anonimowy fragment świata, użyteczny w podstawowym znaczeniu, ale nie wywołuje głębszych reakcji jednostki, nie sprzyja porozumiewaniu się ludzi.
„Miejsce” jest zatem strukturą własną, osobistą, indywidualną, organizowaną wokół przyjmowanych wartości, zarówno ogólnych i uniwersalnych, jak i miejscowych oraz osobistych.
c) ojczyzna:
Zdaniem L. Dyczewskiego dom i ojczyzna należą do tej grupy wartości, które tworzą rdzeń kultury.
Przekazywane z pokolenia na pokolenie - przekaz międzygeneracyjny, jak i w komunikacji symbolicznej, za pośrednictwem np. literatury, malarstwa, muzyki, architektury.
Trzy wymiary domu jako instytucji społecznej Dom jest pojęciem wieloznacznym. Traktowany jako instytucja społeczna obejmuje (zdaniem A. Sicińskiego ) trzy wymiary: materialny- mieszkanie oraz jego najbliższe otoczenie.
społeczny - domu tworzą go domownicy, mieszkańcy domu, wraz z wszystkimi rolami, jakie pełnią, i relacjami, które pomiędzy nimi zachodzą.
aksjologiczny- dom jest określoną wartością, zaspokajającą zarówno różnego rodzaju potrzeby materialne, społeczne, jak i symboliczne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)