To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ocena pracownicza
II.1. Czym jest ocena pracownicza
Wg koncepcji Human Resources Management, czyli zarządzania zasobami ludzkimi równie ważna jak motywowanie pracowników jest ocena pracownicza. Jest ona istotnym czynnikiem urzeczywistnienia strategii personalnej przedsiębiorstwa.
Oceny pracownicze polegają na porównaniu osiągniętych przez pracowników efektów pracy , zachowań oraz posiadanych cech osobowościowych z założonymi wzorcami tych kryteriów oceny.
Umożliwiają one identyfikację stanu zasobów ludzkich przedsiębiorstwa(tj. ich mocnych i słabych stron). Dlatego też stanowią jedna z podstaw planowania zasobów ludzkich, lub szerzej rzecz ujmując- określenia strategii personalnej przedsiębiorstwa O systemach ocen powiedziano już prawie wszystko. Wiemy jak cennym mogą być narzędziem kierowania zespołem, jak bardzo mogą pomagać w ukierunkowywaniu działań i motywowaniu ludzi do pracy, określaniu potrzeb szkoleniowych, wytyczaniu ścieżek kariery, uzdrawianiu komunikacji pomiędzy menedżerem a jego podwładnymi.
Oceny pracownicze są w szczególności podstawą do
podejmowania decyzji personalnych (przyjęcie, zwolnienie z pracy, awans),
programowania rozwoju pracowników przedsiębiorstwa(działania prowadzące do wzrostu kwalifikacji, umiejętności kierowniczych lub np. nauczenia zachowań niezbędnych do efektywnej pracy)
ustalania przedsięwzięć dla doskonalenia przedsiębiorstwa (działania dot. organizacji przedsiębiorstwa, polityki personalnej, stylów kierowania)
Konsekwentne stosowanie ocen pracowniczych wpływa na stworzenie w przedsiębiorstwie kultury organizacyjnej o charakterze proefektywnościowym i proinnowacyjnym.
II.2. Typy ocen
Literatura mówi nam o trzech typach ocen. Są to oceny:
cech osobowościowych
wg Steinmana i Schreyögga odpowiada jej koncepcja oceny wg cech (wejścia)
Do cech tych zaliczamy m. in. zdolności twórcze pracownika, interpersonalne, dostosowywanie się do zmian, odporność na stresy- czyli psychologiczne i fizyczne predyspozycje do wykonywania danej pracy
zachowań (tzw. oceny behawioralne)
wg Steinmana i Schreyögga odpowiada jej koncepcja oceny wg czynności (transformacja)
Podstawą ocen behawioralnych są kryteria zachowań ludzkich w procesach pracy, np.: przestrzeganie dyscypliny pracy, samodzielność, operatywność, dyspozycyjność
efektów pracy
wg Steinmana i Schreyögga odpowiada jej koncepcja oceny wg wyników (wyjścia) Bazują one na bardziej wymiernych kryteriach, niż oceny cech osobowościowych i behawioralna. Ważne, aby istniała silna zależność między wynikami pracy osoby ocenianej, a jej wkładem pracy, zachowaniami, i cechami osobowościowymi. Przede wszystkim jednak ocena wyników pracy pozwala zintegrować cele stawiane przed organizacją jako całością z celami dla poszczególnych komórek organizacyjnych i indywidualnych pracowników
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)