To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Obszary rozwoju:
I poziom zmian zachowania
II poziom struktur umysłowych poznawczo-emocjonalno-motywacyjnych ( na podstawie zachowań „widzę to”)
III poziom zmian osobowości ( jednostka dojrzewa, kształtuje sie)
IV poziom zmian relacji osoba-otoczenie (dziecko wymaga zmiany w otoczeniu)
Te poziomy są współzależne /zmiana w jednym obszarze może być skutkiem albo przyczyną innej zmiany.
Wszystkie zmiany na każdym poziomie dokonują się pod wpływem dwojakiego nacisku: - pierwszy poziom- biologiczne ( z wnętrza organizmu ) wynikają z funkcjonowania zegara biologicznego ,nie zależnie od indywidualnego doświadczenia określany jako DOJRZEWANIE. - drugi rodzaj nacisku - społeczne (płyną z zewnątrz) ze strony innych ludzi , wynikają z zegara społecznego uczenia się i socjalizacji schemat.
Niezależne od doświadczenia dojrzewanie
Zmiany zachowania rozwój Zależne od doświadczenia uczenie się
nauczanie socjalizacja
wychowanie Trzy modele rozwoju /przebieg zmian rozwojowych.
● model liniowy. ● model stadialny. -progres - plateu (zmiany jakościowe np. uczeń który umie pisać polepsza jakość pisania)
- aktywność jednostki w fazie platau :
*umysłowa *uwewnętrzniona *coraz bardziej skomplikowana
● model cykliczno-fazowy -progres
- plateu
- regres
- kryzys ● optymalizacja rozwoju- zadaniem dorosłych jest wywoływanie i wspieranie zmian rozwojowych .Optymalizacja jest możliwa dzięki działaniom pochodzących z zewnątrz ale także podejmowanych przez podmiot stosunku do samego siebie . Uważa się, że każdy człowiek ma sobie tylko właściwe możliwości ,które w mniejszej lub większej mierze realizowane są w ciągu życia .
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)