ROZWOJÓWKA- wykłady, semestr pierwszy wykład 1: Historia psychologii rozwojowej John Locke (1632-1704)- empiryzm, „Myśli o wychowaniu”: ważny autorytet rodziców, należy zachować umiar w środkach dyscyplinujących, z wiekiem dziecko coraz bardziej rozumne Jean Jacques Rousseau- naturalizm, do 12 r. ż. dziecko nie potrafi rozumować, kieruje się impulsami i uczuciami, należy je wychowywać w sposób naturalny, nie stosując przymusu, co umożliwi mu właściwy rozwój, kompromis między skłonnościami indywidualnymi i wymogami społecznymi, dziecko nie jest miniaturą dorosłego Johann Nicolaus Tetens (1736-1807)- „Badania filozofa nad naturą ludzką i jej rozwojem”: relacja między rozwojem duchowym i cielesnym, geneza i zakres różnic indywidualnych, zmian regresywnych i progresywnych, rola aktywna człowieka- twórca własnego rozwoju, procesy adaptacyjne w okresie starości Jędrzej Śniadecki (1786-1838)- „Teoria jestestw organicznych”, podział: życie płodu epoka niemowlęca (do pierwszych zębów) dziecinna (do zębów stałych) młodzieńcza (do całkowitego rozwinięcia organów płciowych) dojrzewania (do południa życia) trwania (do 50 r. ż.) starość (zgrzybiałość) Jan Śniadecki- ? Okresy rozwojowe w dziejach psychologii rozwojowej wg Cairnsa 1983: formatywny (1882-1912) - praktyka środkowy (1913-1946)- instytuty, placówki naukowe, rozproszenie, kwestie szczegółowe nowoczesny (1947-1982)- ekspresja, dojrzewanie nurtów teoretycznych, metodologia Ważne daty: 1879- W. Wundt pierwsze laboratorium psychologii eksperymentalnej w Lipsku 1882- Wilhelm Preyer „Dusza dziecka”, początek psychologii rozwojowej, spostrzeżenia nad umysłowym rozwojem człowieka w pierwszych latach życia Przedstawiciele psychologii rozwojowej: Stanley Hall (1844-1924)- ojciec amerykańskiej psychologii rozwojowej, Boston- wykłady o rozwoju dziecka, czasopismo „Journal of Genetic Psychology), sekcja badań nad dzieckiem, rekapitulacja - ontogeneza skrótem filogenezy, dziecko jest egocentryczne James Baldwin (1861-1934)- „Mental development of the child and the race”, epistemologia genetyczna i teoria rozwoju poznawczego, zmiany osobnicze mogą wpłynąć na zmiany gatunkowe, między środowiskiem a dziedzicznością jako czynnikami rozwoju nie ma sprzeczności, w toku ewolucji gatunków iw ontogenezie rozwój świadomości, ewolucyjne procesy adaptacji wraz z rozwojowymi procesami akomodacji stanowią podstawę przystosowawczą do wymagań środowiskowych, rozwój stadialny Alfred Binet (1857-1911)- podstawa nowej metodologii badań nad rozwojem poznawczym, skala inteligencji (wiek umysłowy)
(…)
… jest tak samo ważny.
Człowiek jako samoistny byt -> ujmowanie go w relacji do otoczenia.
Natywizm (dziecko dziedziczy wrodzone dyspozycje, ujawniające się w czasie rozwoju) -> Empiryzm (środowisko) -> Interakcjonizm (współdziałanie czynników biologicznych i społecznych)
Punktualność wydarzeń (posiadanie dziecka w wieku 40 czy 13 lat- niepunktualne)
NATURA ROZWOJU PSYCHICZNEGO
teorie typu:
A- fazowe- stadia…
…-fazowy model zmiany -> podejście organizmiczne
- podejście naturalistyczne
- podejście kontekstualne
Kryteria zmiany:
wskaźniki treściowe: np. niezależność jednostki od środowiska w zaspokajaniu swoich potrzeb [zadania rozwojowe Havighursta, fazy intelektualne Piageta, psychospołeczny rozwój Eriksona]
Czynniki rozwoju psychicznego:
koncepcje jednoczynnikowe (natywizm, empiryzm) -> dwuczynnikowe (Stern…
… wiekowych, w których każdy człowiek badany jest tylko raz
grupa badana i grupa kontrolna
nie dostarczają informacji dotyczących kolejności przebiegu zmian
negatywny wpływ kohorty
Badania podłużne:
bada się zmianę zachowań dziecka na kolejnych etapach rozwoju (ten sam badany)
wadą jest to, że powodzenie jest zależne od zdyscyplinowania zarówno badaczy jak i badanych
wykład 8: Okres prenatalny
1 trymestr:
najbardziej intensywny rozwój- organogeneza
krytyczny dla powstawania wad rozwojowych
rozwój głównie pod wpływem genetycznie zaprogramowanego porządku i wzorca
2 msc- pierwsze oznaki wrażliwości dotykowej (okolice ust)
3 msc- początki spontanicznej aktywności motorycznej
2 trymestr:
intensywny przyrost długości i ciężaru
stopniowa mielinizacja włókien nerwowych i mózgowia
4 msc:
całe ciało wrażliwe na dotyk…
… depresję poporodową:
zmienne demograficzne (status społeczny, wykształcenie, wiek)
zmienne biologiczne (zmiany hormonalne- wahający się poziom hormonów: estrogenu, progesteronu, kortyzolu, prolaktyny)
położniczo-ginekologiczne (przebieg porodu, napięcie miesiączkowe, stosunek do karmienia piersią)
psychologiczno-społeczne
Kobiety bardziej narażone na depresję poporodową: (wg badań dr Wasilewskiej)
starsze…
…
nie są to normalne elementy starzenia się, czynniki ryzyka: palenie, wysokie ciśnienie, wysokie stężenie cholesterolu we krwi, otyłość, dieta tłuszczowa, brak aktywności ruchowej
niska ilość substancji kostnej- osteoporoza, 30 r. ż., przyśpieszona przez menopauzę
inne czynniki ryzyka: niedowaga, brak ćwiczeń fizycznych, dieta uboga w wapń
utrata ostrości wzroku
spadek hormonów płciowych (menopauza…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)