To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wprowadzenie do psychologii. Wykład 2_10: Rozwój człowieka w ciągu życia 1 Wprowadzenie do psychologii: Wykład 2_10: Rozwój człowieka w ciągu życia Plan: 1. Co jest a co nie jest rozwojem? 2. Koncepcje rozwoju człowieka 3. Na jakie etapy można podzielić życie człowiek 1. Okres rozwojowe - przykłady 4. Sfery rozwoju: rozwój poznawczy, rozwój moralności 5. Ku czemu zmierza rozwój? 1. Co jest a co nie jest rozwojem? Rozwój - ciąg zmian, uporządkowanych, pozostających we wzajemnym związku ze sobą. Zmiany mogą być: - Uniwersalne - odnoszą się do każdego człowieka i powiązane są z wiekiem biologiczne dojrzewanie organizmu uniwersalne zmiany społeczne - “Zegar społeczny określa kolejność doświadczeń kulturowych” Wspólne - dotyczą pewnej grupy ludzi (np. grupy pokoleniowej) - Indywidualne - właściwe tylko dla pojedynczych osób (np. zmiany wywołane czynnikami traumatycznymi). Pytania psychologii rozwojowej: A. Brzezińska: Co się rozwija? Po co się rozwija? Jak się rozwija? Dlaczego się rozwija? P.E. Bryant, A.M. Colman: Czy rzeczywiście w ciągu życia zachodzą istotne zmiany rozwojowe? Co w zachowaniu człowieka podlega rozwojowi i kiedy zachodzą poszczególne zmiany rozwojowe? Jeżeli przyjąć, że wiele form ludzkiego życia zachowania rozwija się zgodnie z określonym planem, to jaki jest mechanizm tego zjawiska? CZYNNIKI ROZWOJU MECHANIZM ROZWOJU EFEKTY ROZWOJU Natura •wyposażenie genetyczne •dojrzewanie Tempo zmian •szybkie - wolne przyspieszone - opóźnione Kierunek zmian •różnicowanie/ • porządkowanie •integracja /dezintegracja •strukturyzacja/ Interakcja •dopasowanie • osoba - środowisko Dynamika zmian •czas trwania faz •rytm zmiany faz Sens / cel zmian •samodzielność •odpowiedzialność •tożsamość Kultura •środowisko materialne • i społeczne •uczenie się Charakter zmian •płynny - skokowy •ciągły - stadialny •lokalne globalne Wprowadzenie do psychologii. Wykład 2_10: Rozwój człowieka w ciągu życia 2 Modele zmiany rozwojowej Liniowy Stadialny Cykliczno – fazowy Zmiana Dodawanie do siebie elementów Obecne nowe i stare struktury Nowa całość powstaje ze starych i nowych elementów Etapy zmiany Nie ma Progres Plateau Progres Plateau Regres Kryzys Kategorie opisu Tempo zmian Rytm i dynamika zmian Domykanie się cyklu rozwojowego Przechodzenie do następnej fazy cyklu Metody badawcze w psychologii rozwojowej
(…)
… - modele mieszane
Zmieniający się system jest elastyczny, zależy od wielu czynników, zmiany dokonują się
selektywnie i zmierzają w kierunku wielu możliwych punktów.
Erik Erikson- stadia rozwoju psychospołecznego (teoria typu A)
0 - 1;6
Ufność - Nieufność
Podstawowe poczucie
bezpieczeństwa
Niepewność, lęk
1;6 - 3
Autonomia - Wstyd i
zwątpienie
Osiągnięcie samokontroli i
poczucie własnej odrębności
3-6…
…
Stadium przedoperacyjne (2 - 7)
Egocentryzm, niezdolność rozróżnienia świata fizycznego i psychicznego,
centracja
Stadium operacji konkretnych (7 - 11)
Pojęcie stałości, brak abstrakcji
Stadium operacji formalnych (powyżej 11 roku życia)
Rozwój moralny - stadia wg Kohlberga
4
Wprowadzenie do psychologii. Wykład 2_10: Rozwój człowieka w ciągu życia
Poziom I: Przedkonwencjonalny (0 - 9)
Poziom II…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)