To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Obszary (pola) działania pedagoga społecznego (zmienność, specyficzność punktu widzenia orientującego praktykę, usytuowanie w kontekście społecznym)
Podstawowym obszarem działalności pedagoga społecznego jest animacja społeczno - kulturowa w środowisku. Animacja to ożywianie, uruchamianie sił społecznych tkwiących w środowisku, dzięki którym można dokonywać przeobrażeń ekonomicznych, społecznych i kulturowych. Celem ich jest harmonijny rozwój społeczności. Istotą animacji jest doprowadzanie do zespołowej działalności ludzi pragnących poprawić swe warunki życia i zamieszkałych na danym terenie to inaczej aktywizacja społeczności lokalnej. Celem animacji jest stymulacja przemian w dziedzinie systemów wartości, wykształcenie selektywnej postawy wobec nowych idei, wzorów zachowań. Pedagog społeczny zmierza nie tylko do teoretycznego wyjaśnienia procesów wychowawczych uogólniając dorobek wielu nauk dotyczących człowieka, ale przede wszystkim do racjonalizacji oraz rozwiązania konkretnych sytuacji wychowawczych. Pedagog społeczny reprezentuje dyscyplinę praktyczną, usiłuje on badać rzeczywistość instytucji i procesów wychowawczych po to, aby rozważać możliwości ich celowego przekształcania, projektowania i tworzenia nowej rzeczywistości ulepszającej wychowanie, starając się przy tym zachować należytą ostrożność i nie głosić jak być powinno lecz jak mogło być. (Kamiński) Pedagog społeczny jest organizatorem środowiska w ujęciu pedagogiki społecznej. Należy przez to rozumieć wytwarzanie wartościowych bodźców wychowawczych, kompensowanie wpływów ujemnych. Projektowanie działania w proces ten jest zaangażowana jest: *sfera intelektualna, kiedy odpowiedzialnie stosujemy wiedzę dot. przedmiotu i sposobu działania
*sfera emocjonalna gdy impuls, pomysł przygotowania projektu jest najogólniej mówiąc wyrazem nieakceptowania zastania zastanej sytuacji.
*sfera działania gdy sam projekt a zwłaszcza jego realizacja są wyrazem pewnego stosunku do rzeczywistości.
Projektując nie mamy przekonania co do rozwiązania danej sprawy, problemu, dopiero w trakcie tego procesu znajdujemy podstawy do uzasadnienia oceny i w rezultacie do wyboru rozwiązania.
Podział projektów:
indywidualne - odnoszą się do osób i prowadzone są w toku prowadzenia indywidualnych przypadków.
instytucjonalne - odnoszą się do placówek, kierują ich powstawaniem lub modyfikacją ich działania Każdy z rodzajów projektów wymaga zastosowania odmiennej formy pracy z populacją, może to być badanie - działanie - kształcenie, analiza instytucjonalna czy analiza systemowa, łączy je jednak dbałość o to aby od pierwszego momentu
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)