Zasady pedagoga badającego środowisko

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 805
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady pedagoga badającego środowisko - strona 1

Fragment notatki:


Zasady, które powinien stosować pedagog badający środowisko wychowawcze: Zasada wspólnoty warunków i doświadczeń
Zasada jedności rozwoju człowieka i środowiska
Zasada głosząca, że ważna jest wiedza o istotności wczesnych doświadczeń życiowych jednostki
Zasada traktowania środowiska jako system = zasada holizmu poznawczego i metodologicznego
Pedagog społeczny musi być zainteresowany środowiskiem wychowawczym, gdyż to ono ma wpływ na rozwój jednostki. Rozwój jednostki - proces osiągania przez jednostkę optymalnego stanu, który tę jednostkę satysfakcjonuje.
Środowisko i jego prorozwojowe i prospołeczne jest zasadniczym przedmiotem badawczym zainteresowań pedagogiki społecznej
Analizy środowiskowe: Typologiczne - doświadczają (chyba chodziło o „dostarczają”?) ogólnej wiedzy o środowisku wychowawczym jednostki, analizy te pomagają usystematyzować wiedzę o środowisku wychowawczym pod kątem możliwości wywoływania zmian u jednostki, pomagają odnaleźć czynniki osobotwórcze w tym środowisku Diagnostyczne - dokonywane na użytek konkretnych przypadków pojedynczych lub zbiorowych, w których zachodzi podejrzenie, że dokonywanie zmian w rozwoju jednostki nei może się dokonywać bez odpowiedniej modyfikacji środowiska (masło maślane!), analiza dokonuje się za pomocą sił znajdujących się w jednostce lub środowisku.
Pedagog podejmuje analizę środowiska, gdy: Rozwój podmiotu jest niezadowalający, zaburzony, opóźniony - praca pedagoga nei może się opierać na intuicji,
Dla pożądanych zmian jest potrzebna odpowiednia modyfikacja środowiska
Podejście statyczne ≠ dynamiczne Podejście dynamiczne - układ interakcji społecznych (układ to środowisko)
Wychowanie pośrednie - zmiany środowiska, organizowanie kół zainteresowań itp.
Pedagog społeczny powinien wiedzieć na ile pojawia się potrzeba interwencji pośredniej i bezpośredniej. Diagnoza jest podstawowym warunkiem każdego racjonalnego działania wychowawczego
Środowisko może być to: Stan pełnych możliwości rozwojowych
Stan ograniczonych możliwości rozwojowych - pojawiają się bariery w środowisku lub człowieku
Stan rozwojowego zagrożenia
Stan zablokowania rozwoju
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz