Obraz świata w świetle literatury

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 574
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obraz świata w świetle literatury - strona 1 Obraz świata w świetle literatury - strona 2

Fragment notatki:

Obraz świata w świetle literatury. Podstawowe pojęcia obrazu świata. Wśród czynników kreujących osobowość człowieka, obraz świata w którym żyje odgrywa zasadniczą rolę. Przez obraz świata realnego rozu­miemy pojęcie światopoglądu. Światopogląd jest nie tylko najogólniejszym ale cał o ściowym, syntetycznym obrazem całego otaczającego nas świata. Ma on długą i zróżnicowaną historię w życiu pojedynczych ludzi, jak i społ e ­czeństw. Odbiło się to na zainteresowaniach nauk, dla których światopogląd z racji swego charakteru i funkcji stanowił ważny przedmiot jego badań (G u ­rycka, 1996). Pojęcie to jest odmiennie rozumiane w różnych dziedzinach nauki w filozofii, socjologii, pedagogice i psychologii. W określaniu światopoglądu korzystano głównie z wiedzy potocznej, bowiem więcej danych dla jego zro­zumienia uzyskać można było bezpośrednio od badanych niż z literatury na­ukowej. Wynikało to między innymi z przekonania, że u podstaw kształtow a ­nia się obrazu świata w umyśle człowieka leży jego doświadczenie poparte przez zdrowy rozsądek (Hołówka, 1986). Obraz świata - synonim światopoglądu jest określany jako reprezenta­cja, pogląd na świat, postawa myślowa wobec świata, wiedza o nim zakłada, iż czł o wiek na podstawie własnego doświadczenia koduje w pamięci trwałej zjawiska i zdarzenia. Na tej podstawie w jego umyśle powst a je odbitka rze­czywistości, której jest odbiorcą. Korzystając z pojęcia obrazu w analizie re­lacji człowieka z jego otoczeniem mamy na myśli przede wszystkim ten r o ­dzaj reprezentacji, który ma swoisty c harakter. W ujęciu Antoniny Guryckiej „Światopogląd to globalna reprezenta­cja realnego świata pozostająca w ścisłej więzi z reprezentacją świata idea l ­nego, który ma wpływ na wybór oraz ustosunkowanie do obiektów świata r e ­alnego” (1996, s.19). rozumiejąc znaczenie tej definicji mamy na myśli całoś­ciowe ujęcie stanu rzeczy, a nie poszczególnych zdarzeń czy obiektów. Zdaniem Ireny Obuchowskiej (1996), z psychologicznego punktu w i ­dzenia światopogląd kształtuje się wraz z rozwojem w oparciu o zdobytą wi e ­dzę i doświadczenia. Poglądy na świat i przekonania człowieka rozwijają się od dzieciństwa. Jednakże te pierwsze poglądy dziecka są zmienne i określane jako światopogląd naiwny. Dopiero wówczas, gdy człowiek jest zdolny do wyboru, oceny i refleksji można mówić o jego światopoglądzie. W oparciu o takie założenia sformułowała tezę, że „światopogląd obejmuje przekonanie człowieka ważne dla niego i znaczące dla kultury, w jakiej żyje” (1996, s.89). Światopogląd to całościowa wizja świata, zawierająca wiedzę o nim oraz jego ocenę. Jest to całość względnie trwała (choć zmieniająca się w z a ­leżności od doświadczeń człowieka) i względnie zintegrowana wokół centra

(…)

…”. Światopogląd zaspakaja też po­trzebę poczucia sensu życia człowieka, określa miejsce człowieka w przyro­dzie i społeczeństwie oraz cel do którego człowiek zmierza. „Obraz świata denotuje nie tylko wiedzę o rzeczywistości, ale też przekonania na te­mat jej sensu oraz zespół wartości i ocen pozwalających kształtować życiowe po­stawy i pro­gramy realizacji wyznaczonych przez światopogląd koncepcji ży­cia…
… do rzeczywistości”.
Prezentując pojęcia światopoglądu jako zbioru ogólnych przekonań, twierdzeń, sądów i ocen wkraczamy na drogę problematyki filo­zoficznej, która występuje u młodzieży w różny sposób. Młodzi zastanawiają się nad sensem życia, nieśmiertelnością duszy, wolnością woli, istnieniem Boga, czy też nad niesprawiedliwością społeczną (ks. Bednarski, 2000).
Każdy „człowiek tłumaczy sobie naturę świata…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz