Obliczanie przyspieszeń działających na elementy kadłuba

Nasza ocena:

3
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1309
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obliczanie przyspieszeń działających na elementy kadłuba - strona 1 Obliczanie przyspieszeń działających na elementy kadłuba - strona 2 Obliczanie przyspieszeń działających na elementy kadłuba - strona 3

Fragment notatki:

Stateczność i niezatapialność – przyspieszenia Obliczanie przyspieszeń działających na elementy kadłuba. Ruchy   statku   wywołane   falowaniem   powodują   powstanie   dodatkowych   przyspieszeń.  Wielkość ich zależy od wielkości sił wymuszających, rozmiarów statku, jego prędkości i kursu w  stosunku do fali oraz usytuowania rozpatrywanego punktu na statku. Do obliczeń przyjmuje się  wielkość   fali,   której   prawdopodobieństwo   pojawienia   się   wynosi   jeden   raz   na   20   lat   ciągłej  eksploatacji statku. Przyspieszenia na osi pionowej Z, poprzecznej Y i wzdłużnej X otrzymuje się  przez   odpowiednie   sumowanie   przyspieszeń   liniowych   oraz   odpowiednich   składowych  przyspieszeń   kątowych   jako   wartości   niezależnych.   Łączne   przyspieszenie   w   każdym   z  rozpatrywanych kierunków można określić z wzoru: 2 m C a a Σ = Dane zastosowane do obliczeń: B = 24,3 m szerokość statku L = 185 m długość całkowita Lpp = 174 m długość między pionami δ = 0,61 współczynnik pełnotliwości kadłuba H = 16,8 m wysokość boczna (moulded depth) V = 17 kn prędkość w węzłach Obliczenia przeprowadzono wg procedury zawartej w podręczniku J. Kabacińskiego „Stateczność i  niezatapialność statku” (rozdz. 13.6.1.). Współczynnik falowania CW. współczynnik falowania jako funkcja długości statku L: 229 , 9 100 185 300 75 , 10 100 300 75 , 10 3 3 =       − − =       − − = L C W Parametr przyspieszenia a0. 3996 , 0 185 17 2 , 0 185 299 , 9 3 3 2 , 0 272 , 0 50 185 50 0 = ⋅ + ⋅ = ⋅ + ⋅ = → = = = L V C L C a L C V W V CV może mieć max. wartość 0,2. Przyspieszenia wywołane oscylacją wzdłużną aX. 2 0 6123 , 0 61 , 0 3996 , 0 81 , 9 2 , 0 2 , 0 s m a g a X = ⋅ ⋅ ⋅ = ⋅ ⋅ ⋅ = δ Łączne przyspieszenie wywołane oscylacją poprzeczną i myszkowaniem. 2 0 136 , 3 3996 , 0 81 , 9 8 , 0 8 , 0 s m a g a y = ⋅ ⋅ = ⋅ ⋅ = od PR do 0,7 L Stateczność i niezatapialność – przyspieszenia 2 0 92 , 3 3996 , 0 81 , 9 1 1 s m a g a y = ⋅ ⋅ = ⋅ ⋅ = w przód od PD Przyspieszenia wywołane nurzaniem. 2 0 513 , 3 61 , 0 3996 , 0 81 , 9 7 , 0 7 , 0 s m a g a

(…)

… ⋅ 9,81 ⋅ 0,3996
m
=
= 3,513 2
s
δ
0,61
Ruch i przyspieszenie wywołane kołysaniem.
Amplituda kołysań w radianach:
ϕ =
50 ⋅ c
50 ⋅ 0,8
=
= 0,402819738167 rad
B + 75 24,3 + 75
Okres kołysań:
Tϕ =
k⋅B
0,73 ⋅ 24,3
=
= 20,78 sec
GM
0,729
współczynnik k przyjęto jak dla statku załadowanego+zapas stanowiący 5% DWT.
Okres kołysań – wartość projektowa:
Tϕ = 1,7 ⋅ B + 20 = 1,7 ⋅ 24,3 + 20 = 11,31sec
Przyspieszenia wywołane kołysaniem – składowa styczna przyspieszenia:
 2⋅ π
ar = ϕ 
 T
 ϕ
2

 ⋅ Rr


Oś obrotu kołysań Z0.
 H T   16,8 8,64 
Z 0 =  + ŚR  = 
+
 = 8,505m
 4
2   4
2 


H 16,8
Z0 =
=
= 8,4m
2
2
przyjmuje wartość Z0 = 8,4 m.
Obliczenia dla ciężaru znajdującego się na najwyższym pokładzie przy burcie na śródokręciu.
Stateczność i niezatapialność – przyspieszenia
Y
Rr
Z
Z0
Przyjęto Z0 = 8,4m
Z = 30,65m
Y = 11,0m
składowa poprzeczna ary i pionowa arz:
a ry = 39,5 ⋅ ϕ ⋅
Z − Z0
30,65 − 8,4
m
= 39,5 ⋅ 0,4028197 ⋅
= 2,77 2
2

127,92
s
a rz = 39,5 ⋅ ϕ ⋅
Y
11
m
= 39,5 ⋅ 0,4028197 ⋅
= 1,37 2
2

127,92
s
Kiwanie – ruch i przyspieszenie.
Kąt kiwania w radianach:
ϕ = 0,2 ⋅
a0
0,3996
= 0,2 ⋅
= 0,1310
δ
0,61
Okres kiwania Tψ:
Tψ = 1,8 ⋅
L pp
9
= 0,57 ⋅ L pp = 0,57 ⋅ 174 = 7,52 sec
Składowa…

a z + arz + a 2 =
pz
3,5132 + 1,37 2 + 1,965 2 = 4,252
m
s2
Łaczne przyspieszenie poprzeczne at:
at =
2
a y + ( g ⋅ sin ϕ + ary ) =
2
(
)
2
0,61232 + 9,81⋅ sin 7,5 + 0,786
)
3,136 2 + 9,81 ⋅ sin 23,08 + 2,77
= 7,321
m
s2
Łączne przyspieszenie wzdłużne al:
al =
2
a x + ( g ⋅ sinψ + a px ) =
2
(
2
= 2,155
m
s2
Obliczenia dla ciężaru na dziobie w płszczyźnie symetrii statku.
Rr
Z
X0=0,45 L
Z0
X
Przyjęto X…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz