Nowoczesna szkoła francuska

Nasza ocena:

3
Pobrań: 175
Wyświetleń: 910
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nowoczesna szkoła francuska - strona 1 Nowoczesna szkoła francuska - strona 2 Nowoczesna szkoła francuska - strona 3

Fragment notatki:

„ NOWOCZESNA SZKOŁA FRANCUSKA” TECHNIK CELESTYNA FREINETA Pracował on początkowo w małej dwuklasowej wiejskiej szkółce w Bar-sur-Lup; następnie w St. Paul, a na koniec w swojej własnej szkole z internatem w Vence. Podstawą jego koncepcji jest wyzwolenie autentycznego zainteresowania dziecka. Stąd jego lekcje - wycieczki, w czasie których dzieci zbierają wiadomości, układanie swobodnych tekstów i samodzielne drukowanie ich w szkole, redagowanie gazetek szkolnych, gromadzenie fiszek z informacjami , wymiana korespondencji, wytworów majsterkowania czy plastycznej ekspresji uczniów z zaprzyjaźnionymi szkołami. Jego Spółdzielczy Instytut Nowoczesnej Szkoły w Cannes wydaje czasopisma pedagogiczne i dziecięce, broszury i książki dla nauczycieli, pomoce naukowe i filmy dydaktyczne.
Dzieła: Niezmienne prawy pedagogiczne; Gawęda Mateusza - nowoczesna pedagogika zdrowego rozsądku; Nowoczesna Szkoła Francuska. Praktyczny poradnik urządzeń materialno - technicznych i organizacji pracy pedagogicznej szkoły ludowej. 1. Natura dziecka: Niezmienna prawda nr 1 : dziecko ma taką samą naturę jak człowiek dorosły: dziecko przyjmuje pokarm, cierpi, cieszy się, poszukuje, zupełnie tak jak wy, tylko jeszcze w innym rytmie, uwarunkowanym słabością organizmu, niewiedzą, brakiem doświadczenia, a także niezmiernie dużym potencjałem sił witalnych. Dziecko działa, reaguje i życie według tych samych zasad, co wy. Między wami a nim nie ma różnicy w naturze, a tylko w stopniu rozwoju. Niezmienna prawda nr 2: być większym - nie znaczy wyższym: jesteś wysokiego wzrostu i z tego tytułu masz skłonność do uważania za gorszych wszystkich, którzy są od ciebie mniejsi. Jest to rodzaj wrażenia fizjologicznego - trzeba je sobie uświadomić i bronić się przed nim, gdyż budzi ono niepokój i powoduje zawrót głowy. Wyrzućcie z klasy estradę: znajdziecie się wtedy na poziomie dzieci. Estrada z katedrą jest niezbędnym rekwizytem pedagogiki tradycyjnej, w której króluje werbalizm z jego wykładami, przepytywaniami, stosowanymi z tym większą gorliwością, im dalsi jesteśmy od poziomu uczniów. Stańcie na poziomie waszych uczniów. Natychmiast wkroczycie w pedagogikę nowoczesną. Zmusi was do zastanowienia się, do przemyślenia od nowa waszej postawy i pedagogicznego postępowania. Niezmienna prawda nr 3: zachowania się dziecka w szkole uwarunkowane jest jego konstytucją psychofizyczną i stanem zdrowia: skłonni jesteśmy do nieludzkiego twierdzenia, iż dziecko, które źle pracuje lub zachowuje się nieodpowiednio, robi to naumyślnie i przez złośliwość. Dzieci są takie same jak ty. W obliczu niewłaściwego zachowania się dziecka staraj się dowiedzieć, czy przyczyny nie leżą w zaburzeniach zdrowia, równowagi psychicznej lub w zaniedbaniach środowiska, które przede wszystkim należałoby zbadać.

(…)

metody nauczania (werbalizm, dyscyplina itp.).

… we wszystkim, co dotyczy życia i przystosowania się do środowiska.
Niezmienna prawda nr 16: dziecko nie lubi słuchać ex cathedra: gdy prowadzicie lekcję metodą wykładu - nikt was nie słucha. Ale spróbujcie zorganizować pracę w klasie w taki sposób, aby dziecko zaczęło działać samodzielnie, robić doświadczenia, wywiady, czytać, wybierać i porządkować materiały źródłowe. Wtedy ono będzie stawiało wam pytania związane…
…: aktualna koncepcja wielkich kombinatów szkolnych doprowadza do anonimowości nauczycieli i uczniów. Jest więc błędem pedagogicznym i hamulcem postępu: dla modernizacji i sukcesu szkoły niezbędne wydaje się tworzenie szkół o pięciu, sześciu klasach oraz podział wielkich kombinatów szkolnych na mniejsze jednostki pedagogiczne.
Niezmienna prawda nr 27: przyszły ustrój demokratyczny przygotowuje…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz